5 oktober 2021

Call-to-action button: Wat laat mij klikken?

Standaard thumbnail voor de blog

Online marketing lijkt een modern vak te zijn – echter bestaat veel van de theorie binnen het vak al geruime periode. Gelukkig maar – hierdoor hoeven we het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden en kunnen we ons doen en laten onderbouwen met bestaande theorieën! Ken je bijvoorbeeld de kleurentheorie van Johannes Itten? De beste man was een kunstschilder, ontwerper en docent die in 1888 geboren werd in Wachseldorn (Zwitserland) en bovenal bekend staat om zijn kleurentheorie. Als online marketeer kun je de kleurentheorie benutten om op de webwinkel meer klikken en bestellingen te verkrijgen. Later in dit artikel meer hierover.

Als je logisch nadenkt dan was je al tot de conclusie gekomen dat Johannes Itten ruime periode voordat online marketing als vak werd bedreven leefde. Wij zijn hierbij de vroege jaren ’90 als de tijd waarin online marketing zijn intrede deed. In dit artikel staan we stil bij zijn kleurentheorie en de impact hiervan op online marketing, met in het specifieke de geliefde call-to-action.

Kleurenleer van Johannes Itten

Wist je dat de kleurentheorie van Johannes Itten zeer bekend is? De kleurentheorie dient als basis voor de kunstlessen van de meeste scholen. De kunstenaar wijdde zich al op jonge leeftijd aan de kleurentheorie.

In de kleurentheorie van Itten worden kleuren onderverdeeld in primaire, secundaire en tertiaire kleuren.

Kleurencirkel Itten

Deze onderverdeling van kleuren is gebaseerd op de mengbaarheid van de afzonderlijke kleuren. De kleuren rood, geel en blauw vormen de primaire kleuren en worden in een driehoek weergegeven. De secundaire kleuren worden vervolgens gemengd vanuit de basiskleuren, de primaire kleuren vormen nog eens drie driehoeken, die zich bevinden aan de zijde van de driehoek van de primaire kleuren. Deze kleuren zijn paars, groen en oranje. In de buitenste cirkel bevinden zich vervolgens de tertiaire kleuren, waartoe de primaire kleuren en de tertiaire kleuren behoren.

De impact van de kleurentheorie op online marketing

De kleurentheorie hebben we inmiddels behandeld, maar wat is de impact er van op online marketing en in het specifieke op ‘wat laat ons klikken‘. Het draait in online marketing immers veelal om leads en conversies. Daarom zien we het optimaliseren van de ‘call-to-action‘ (CTA) als van wezenlijk belang. Hiervoor wordt door menig online marketeer de kleurentheorie van Itten gebruikt. Wist je dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het veranderen van de kleur van jouw CTA de click-through-rate tot zo’n 25% kan verhogen? De click-through-rate staat voor de verhouding van mensen die op een link of button doorklikken waaraan ze zijn blootgesteld. De conclusie is dan ook dat door het optimaliseren van jouw CTA je tot zo’n 25% meer aan bestellingen en/of aanvragen kunt ontvangen.

De kleurentheorie van Itten schrijft voor dat als je de CTA optimaal wilt laten renderen je als online marketeer het beste de button de tegenovergestelde kleur kunt geven van de rest van de website.

Een voorbeeld hiervan is dat als jouw website overwegend rood is, dat een groene CTA dan heel snel de aandacht zal trekken. Werp nog eens een blik op de kleurencirkel die hierboven staat. Tussen de twee kleuren bestaat het grootste kleurcontrast, waardoor de groene button er uit springt ten opzichte van een rode achtergrond.

Een logische gedachtegang die hierbij komt kijken is dat de kleur die het grootste contrast oproept ten opzichte van de achtergrondkleur bij de organisatie moet passen. In andere woorden: bij de huisstijl van de organisatie. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer een merk ‘stoer, ruig en mannelijk‘ is, zoals bij een Harley Davidson, dat roze call-to-actions dan niet meteen heel geschikt zijn. In dat geval kun je het best voor de ‘second best‘ gaan, namelijk de kleur die dichtbij de initiële kleur ligt.

De kleurentheorie benutten voor jouw webwinkel of website

Verkoop je producten en/of diensten op jouw webwinkel en ben je benieuwd wat de kleur van de CTA jou kan opleveren? Neem dan gerust contact op met Succesfactor.nu. Door middel van een A/B-test kunnen wij onze theoretische kennis in de praktijk toetsen. Neem direct contact met ons op via 0570 573 662 of via ons contactformulier.

Standaard icon

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?

Standaard thumbnail voor de blog
Jelmer van der Linden, Teach Digital
Over de auteur

Jelmer van der Linden

Ik ben Jelmer, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.