13 juli 2020
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 29 2020

Online marketing nieuws week 29

Het is weer maandag, hoog tijd voor het Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen elke week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zo hoef je niks te missen! 

In onze laatste blog las je over uitbreidingen van Google Bedrijf berichten en gratis productvermeldingen in Google, online omzet in mei en over Unilever. Deze week praten we je bij over het ‘Winkel’ tabblad in Instagram en nieuwe functies voor bedrijven op LinkedIn. Ook lees je hoe je checkt of jouw pagina’s in aanmerking komen voor de uitgebreide resultaten van Google.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Maandag 13 juli –– ‘Dag van de Franse Frietjes’
  • Donderdag 16 juli –– ‘Internationale Dag van de Slang’
  • Vrijdag 17 juli–– ‘Wereld Emoji Dag en Peach Ice Cream Day’
  • Zaterdag 18 juli –– ‘Nelson Mandela Dag, Dag van het Texelse Schaap en Kaviaardag’

Tests met Winkel tabblad in Instagram

Instagram is momenteel bezig met het testen van het Winkel tabblad in de app. Het kan zijn dat je hierdoor al enkele aanpassingen hebt gezien in de lay-out van je app. Instagram is namelijk testen op welke positie deze nieuwe optie het beste tot z’n recht komt. Steeds meer gebruikers zullen de functie zien verschijnen onderaan in de app. De Winkel knop vervangt de ‘Activiteit’ knop die nu beschikbaar zal worden via het menu rechtsboven in de app.

Nieuw winkel tabblad in Instagram

De tests met de Winkelfunctie worden momenteel nog uitgevoerd onder een selecte groep gebruikers. Wanneer deze gebruikers op het tabblad klikken zullen ze nu alleen nog maar productvermeldingen van een klein aantal verkopers zien. Hier zullen later extra opties aan worden toegevoegd.

De toevoeging van de Winkelfunctie is een volgende stap van Facebook om zich nog meer te richten op eCommerce. Een verschuiving die, zeker met het coronavirus, perfect getimed lijkt. Steeds meer mensen kopen producten via online webshops. De volgende stap van Facebook is de ontwikkeling van Facebook Pay, waarmee gebruikers in de app zelf aankopen kunnen doen. Wanneer Facebook Pay wordt uitgerold is nog niet bekend.

Nieuwe functies bedrijfspagina’s LinkedIn

Beheerders van bedrijfspagina’s op LinkedIn kunnen nieuwe inzichten krijgen in hun volgers. Zo is er een overzicht beschikbaar van personen die onlangs zijn begonnen je te volgen. Dit overzicht maakt het makkelijk om nieuwe volgers snel en persoonlijk te benaderen. Daarnaast geeft het ook inzicht in het type gebruiker dat je bereikt met je pagina.

Bekijk volgers op LinkedIn

LinkedIn heeft ook een nieuw systeem toegevoegd voor het uitnodigen van nieuwe connecties. Bedrijven krijgen nu een limiet van 100 credits om mensen uit te nodigen met een volgverzoek. Wanneer iemand een uitnodiging accepteert, dan zal je pagina de credit weer terugkrijgen om opnieuw te gebruiken. Dit voorkomt dat bedrijven lukraak mensen gaan uitnodigen om hun pagina te volgen.

Naast deze aanpassingen voor bedrijven komt LinkedIn ook nog met een kleine nieuwe functie voor persoonlijke profielen. Het is nu namelijk mogelijk om een audiobestand toe te voegen aan je profiel om aan te geven hoe je naam wordt uitgesproken. Hoewel het geen grote vernieuwing is, kan het uitkomst bieden voor mensen wiens naam vaak verkeerd wordt uitgesproken.

Let op! Instellen lijkt voorlopig alleen nog maar mogelijk via de app.

Bron: SocialMediaToday

Test jouw pagina’s voor uitgebreide resultaten in Google (Update Google Search Console)

Het is nu mogelijk om te testen of jouw webpagina’s in aanmerking komen voor uitgebreide resultaten in Google-services. Daarnaast zal de Data Testing Tool binnenkort ook niet meer in gebruik zijn. De vervanger daarvan vind je ook in de Test voor uitgebreide resultaten. Hiermee kun je je gestructureerde data nu ook valideren. Voer een URL of code snippet in om meteen errors en waarschuwingen te ontvangen over je pagina. Wordt er een error weergegeven? Dan betekent dit dat je pagina niet als uitgebreid resultaat zal worden getoond. Zie je alleen waarschuwingen? Dan zal je pagina wel getoond kunnen worden, maar mogelijk met gebreken, bijvoorbeeld zonder afbeelding. Dit is afhankelijk van de waarschuwing.

Update Google Search Console: Rich Result Test

De nieuwe tool is verbeterd op de volgende punten:

  • Laat zien welke verbeteringen van zoekfuncties geldig zijn in de codering.
  • Gaat effectiever om met dynamisch geladen gestructureerde data.
  • Geeft zowel mobiele als desktopversies van een resultaat weer.
  • Volledig afgestemd op rapporten uit Search Console.

Bron: Google Webmasters

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws!

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?

Standaard thumbnail voor de blog
Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.