9 augustus 2021
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 32 | 2021

Online marketing nieuws

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je over het nieuwe waarschuwingensysteem van Google en over maatregelen van Facebook om jonge gebruikers beter te beschermen. Deze week krijg je weer verschillende nieuwtjes over Whatsapp, TikTok, Pinterest, Facebook, Google en Instagram. Ook hebben we uiteraard weer nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Woensdag 11 augustus: ‘Zoon- en Dochterdag’
  • Donderdag 12 augustus: ‘Internationale Dag van de Jeugd’, ‘Dag van het Middelste Kind’, en ‘Wereld Olifantendag’
  • Vrijdag 13 augustus: ‘Linkshandigendag’
  • Zaterdag 14 augustus: ‘Wereld Hagedissendag’ en ‘Ronde van Spanje (14 augustus – 9 september)’
  • Zondag 15 augustus: ‘Relaxation Day’

Pinterest stijgt in omzet, maar verliest Amerikaanse gebruikers

Ondanks dat het aantal gebruikers wereldwijd is gegroeid met 5 procent, ziet Pinterest een daling in de cijfers onder de Amerikaanse gebruikers. Pinterest denkt zelf dat dit te maken heeft met het coronavirus, dat meldt Emerce. De omzet van het platform is juist flink gegroeid, met maar liefst 126 procent in het afgelopen kwartaal.

TikTok experimenteert met stories

Het viel natuurlijk te verwachten, maar net als alle andere populaire social media platformen krijgt ook TikTok een functie voor verhalen die na 24 uur weer verdwijnen. Zo’n verhaal hoeft niet per se uit een video te bestaan, een foto is ook mogelijk. Nieuw aan de stories op dit platform is dat gebruikers ook de optie hebben om commentaar te plaatsen. De TikTok Stories worden nu nog getest onder enkele Amerikaanse gebruikers. Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk ook mogelijk om via de verhalen te adverteren.

Tiktok stories

TikTok maakt creator tools voor alle gebruikers beschikbaar

Nog een TikTok nieuwtje, de app gaat namelijk stoppen met speciale creator accounts. In plaats daarvan wordt het voor iedereen mogelijk om speciale creator tools zoals een Q&A feature te gebruiken. Alle gebruikers kunnen straks een ‘Creators Tools’ sectie vinden in de app.

Whatsapp komt met ‘view once’ functie voor foto’s

De nieuwe functie van Whatsapp geeft de optie om foto’s te sturen die verdwijnen na het bekijken ervan. Daarmee heeft het duidelijk veel weg van Snapchat. Natuurlijk kun je nog wel een screenshot maken, maar met de nieuwe feature raakt je fotorol in ieder geval niet meteen overvol. Wel zo fijn voor het geheugen van je telefoon dus. 

Whatsapp view once functie

Google helpt marketingbureaus met efficiënt beheren van deals

In een nieuwe blog komt Google met nieuwe tools waarmee marketingbureaus makkelijker en efficiënter hun deals met uitgevers kunnen beheren. Het gaat om deals die ze met Display & Video 360 moeten nakomen. Dankzij de nieuwe tools hoef je niet meer met elk afzonderlijk partneraccount van Display & Video 360 aan de gang, maar kun je gewoon één deal maken en de vertoningen verdelen over partners en adverteerders. Wijzigingen worden vervolgens automatisch doorgevoerd naar alle partneraccounts die bij de deal horen. Verder maakt Google het makkelijker om voorkeursdeals prioriteit te geven en wordt het overzichtelijker om budgetten en uitgaven te monitoren.

Instagram geeft nieuwe inzichten in het Reels algoritme

Voor iedereen die het maximale uit zijn Reels strategie wil halen, heeft Instagram een overzicht gedeeld van de belangrijkste factoren die een rol spelen bij de werking van het algoritme. Er wordt onder andere uitgelegd hoe Instagram bepaalt waar Reels gebruikers mogelijk in geïnteresseerd zijn en het wordt duidelijk dat Instagram je vooral content toont die lijkt op video’s die je eerder hebt bekeken. Daarvoor wordt een AI systeem ingezet, dat steeds verder ontwikkeld gaat worden. Tot slot maakt Instagram ook duidelijk wat je vooral moet vermijden in je Reels strategie, zoals politieke content en te veel video’s met een TikTok watermerk.

Facebook wijzigt opnieuw privacy-instellingen

De privacy-instellingen worden nu verdeeld over meerdere categorieën. Facebook laat weten dat het gehele instellingenmenu opnieuw ontworpen is zodat alles makkelijker te vinden is. Het is nog maar de vraag of de vernieuwingen het echt eenvoudiger maken, als het aan TechCrunch ligt. Daar noemen ze het een ‘schattenjacht’ om je privacy-instellingen te wijzigen, omdat je zes verschillende categorieën bij langs moet gaan en de instellingen zijn hernoemd. Facebook is er in ieder geval van overtuigd dat de nieuwe instellingenpagina het makkelijker maakt.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Thom Treurniet, Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.