6 december 2021
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 49 | 2021

Online marketing nieuws

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je over Black Friday en nieuwe updates van Google. Deze keer lees onder andere over retailtrends van 2022, twee-factor-authenticatie op Facebook en geeft Google medewerker John Mueller antwoord op twee belangrijke vragen.  Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 7 december: Nationale Vrijwilligersdag, Verjaardag Prinses Amalia en Internationale Dag van de Burgerluchtvaart
  • 9 december: Internationale Dag tegen Corruptie, Internationale Dag ter Voorkoming van Genocide en Dag van de Vrachtwagenchauffeur
  • 10 december: Dag van de Mensenrechten, Dag van de kleine Schrijver, Uitreiking Nobelprijs en Paarse Vrijdag
  • 11 december: Internationale dag van de Bergen
  • 12 december: Internationale dag van de Neutraliteit en Internationale Dag voor Gezondheidszorg voor Iedereen

Vind een dokter via Google Search!

Google heeft meerdere veranderingen aangekondigd die het makkelijker maken om geschikte gezondheidszorg te vinden. Zo kun je nu zien welke dokters dezelfde taal spreken als jij en waar jij terecht kunt met jouw verzekering. Volgens het bedrijf gebruikt zo’n 75% van de mensen Google voor het vinden van gezondheidsinformatie, en met deze aanpassingen hoopt Google de zoekresultaten nog relevanter te maken. 

Vind een dokter via Google Search!

LinkedIn komt met nieuwe, privacyvriendelijke manieren van datacollectie en ad targeting 

Tegenwoordig verwachten consumenten meer controle over hun data, vereisen overheden verandering met betrekking tot privacy en vragen bedrijven zich af hoe zij nog steeds hun doelgroepen kunnen bereiken. Om deze redenen is LinkedIn bezig met de implementatie van verschillende nieuwe processen die de toegankelijkheid bevorderen. Het bedrijf introduceert bijvoorbeeld de nieuwe ‘Group Identity’ targeting option, waarbij mensen in groepen worden verdeeld op basis van professionele kenmerken zoals senioriteit en industrie. Meer informatie over de nieuwe benaderingen waar LinkedIn aan werkt lees je in dit artikel

Verplichte twee-factor-authenticatie voor hoge-risico accounts op Facebook 

Accounts op Facebook die een groot risico lopen om het doelwit te worden van hackers moeten binnenkort inloggen met 2FA, wat staat voor twee-factor-authenticatie. Het betreft accounts van bijvoorbeeld journalisten, politici en mensenrechtenverdedigers. Deze verplichting is deel van Facebook Protect, een beveiligingsprogramma dat in 2018 werd geïntroduceerd als poging om de verkiezingen in Amerika in 2020 soepeler te laten verlopen. Duizenden accounts betrokken bij Facebook Protect gebruiken 2FA al, maar nu wordt het verplicht voor alle andere hoge-risico accounts. Wanneer mensen met zo’n account dit niet tijdig instellen kunnen ze niet meer inloggen op hun Facebook account. 

Vijf e-commerce retailtrends voor 2022

De retail industrie verandert razendsnel dankzij groeiende concurrentie en steeds striktere data-regelgeving. Het is daarom van groot belang om mee te bewegen met al deze veranderingen. Als je benieuwd bent hoe je klanten behoudt en hoe je nieuwe kunt aantrekken in 2022 zijn deze 5 tips een goede inspiratiebron waarmee je direct aan de slag kunt! Zo blijf jij ook volgend jaar succesvol in jouw vak! 

Google: URL veranderingen van een jaar geleden niet de reden voor SEO afname

John Mueller, werkzaam bij Google, heeft gereageerd op de vraag of de URL veranderingen van een site die een jaar geleden plaatsvonden teruggedraaid moeten worden om het verkeer van een blog te herstellen. Volgens Mueller heeft de URL verandering niks te maken met dalende SEO. Hij impliceert dat de site andere problemen zou kunnen hebben, en dat de timing van de URL verandering en de SEO daling slechts toeval is.

Google- URL veranderingen van een jaar geleden niet de reden voor SEO afname

Linken naar of van kleine en nieuwe sites niet nadelig voor SEO

In een andere tweet beantwoordt John Mueller de vraag of het slecht is voor SEO om te linken van of naar nieuwe en kleine websites. Hij geeft aan dat dit niet het geval is en dat het geen problemen oplevert. Mueller licht toe dat bijna elke website is begonnen als klein en nieuw, en dat je je geen zorgen hoeft te maken als je linkt naar zulke sites of wanneer ze linken naar jou. 

Linken naar of van kleine en nieuwe sites niet nadelig voor SEO

Updates voor de Performance Planner van Google Ads

De Performance Planner van Google Ads is geupdate en heeft nieuwe kenmerken die het makkelijker maken om budget aanbevelingen te begrijpen. Je kunt nu bijvoorbeeld onverkiesbare campagnes toevoegen en aanbevelingen overzichtelijk bekijken via de ‘suggested changes column’. Ook is het nu mogelijk om gebruik te maken van ‘secondary metrics’ en ‘time ranges’. In dit artikel wordt precies uitgelegd wat je met elke nieuwe functie kunt.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.