Nieuw reclamesysteem voor Google Chrome
Iedereen kent ze wel, de cookies. Dit zijn kleine bestanden die op de computer, tablet of smartphone worden opgeslagen iedere keer dat een website bezocht wordt. Wordt de website hierna nogmaals bezocht? Dan weet de cookie dat de bezoeker hier al eerder is geweest. Hierdoor zorgen ze voor gepersonaliseerde reclame. Op deze manier krijgen websitebezoekers geen advertenties meer te zien die ze niet interesseren. Echter vinden veel mensen ze vervelend, omdat ze van alles over je te weten komen. Hierom is Google bezig met het ontwikkelen van een mogelijk alternatief; FLoC-API. In deze blog vertellen we je meer over dit nieuwe reclamesysteem voor Google Chrome!
Third party cookie systeem wordt vervangen door FLoC-API
Zoals hierboven vermeld heet het alternatief voor het third party cookie systeem FLoC-API; een API genaamd Federated Learning of Cohorts. De publicatie hiervan staat gepland bij de uitrol van de nieuwe Chrome; versie 90, waarvan de beta deze maand verschijnt.
Hoe werkt het nieuwe reclamesysteem voor Google Chrome?
De privacy van de gebruiker staat centraal in de API. Het opslaan en raadplegen van het online gedrag is hiermee verleden tijd. Maar hoe zorgt dit systeem dan voor gepersonaliseerde reclames? Dit gaat met name dankzij machine learning algoritmes! Het surfgedrag van de gebruiker wordt bekeken door de machine en vervolgens ingedeeld in een ‘klantgroep’. Op deze manier kunnen adverteerders hun campagnes richten op specifieke klantgroepen, zonder dat de data van een individuele gebruiker wordt gedeeld. De informatie die is gebruikt om een gebruiker in een klantgroep in te delen wordt namelijk anoniem teruggestuurd naar Google.
Wat betekent FLoC-API voor mijn bedrijf?
Door middel van third party cookies was het mogelijk om doelgroepen te vinden, zowel binnen als buiten je eigen website. Hiermee kon je vervolgens meer potentiële klanten bereiken. Echter zullen deze mogelijkheden verdwijnen door de afschaf van het cookie systeem. Het is nog niet bekend of het nieuwe reclamesysteem voor Google Chrome dezelfde mogelijkheden biedt. Daarnaast doet Google momenteel nog onderzoek naar de systeemmogelijkheden voor het meten van het effect van de advertenties. Denk hierbij aan bereik, conversie-attributie en rapportages. Volgens een medewerkster van Google is de voorspelling wel dat dit reclamesysteem minstens 95 procent van de conversies per dollar in vergelijking met cookiegebaseerde reclame realiseert.
Meer informatie? Neem contact op met onze specialisten!
Wil je meer informatie over wat de afschaf van het third party cookie systeem voor jou betekent? Of heb je nog vragen over het nieuwe reclamesysteem? Neem gerust contact met ons op!