Online Marketing Nieuws | Week 19 | 2023
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van Google, Meta en Instagram. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere YouTube en Gmail. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 8 mei: Geen Sokkendag, Internationale Dag van het Rode Kruis
- 9 mei: Europadag, Europese Dag van de Beroerte
- 10 mei: Nationale Offlinedag
- 11 mei: Begin IJsheiligen, Eet Wat Je Wiltdag
- 12 mei: Dag van de Verpleging
- 13 mei: Hummusdag, Begin van de Nationale Molendag, World Fair Trade Day, Wereld Cocktail Dag
- 14 mei: Herdenking Bombardement Rotterdam, Moederdag
Europese regelgeving voor generatieve AI
Bedrijven die generatieve AI-tools gebruiken, zoals ChatGPT, zullen al het auteursrechtelijk beschermde materiaal dat wordt gebruikt om hun systemen slimmer te maken openbaar moeten maken. Dit staat in een vroege versie van EU regelgeving.
Volgens Emerce worden ook de AI-tools onderverdeeld op basis van risiconiveau: minimaal tot beperkt, hoog en onaanvaardbaar. Tools met een hoog risiconiveau worden niet verboden, maar gebruikers moeten wel transparant zijn over hun activiteiten.
YouTube breidt YouTube Shorts uit
YouTube breidt YouTube Shorts uit met video reach campaigns. Video reach campagnes maken gebruikt van Google AI om de beste combinatie van advertenties weer te geven en de efficiëntie op YouTube te verbeteren. Naast Shorts worden er in-feed videoadvertenties toegevoegd aan video reach campagnes om meer mogelijkheden te bieden om in contact te komen met je publiek op YouTube.
Ook introduceert YouTube de YouTube Select Run of Shorts line-up. Deze technologie zorgt ervoor dat je advertenties naast de populairste en meest relevante video’s in de Shorts-feed verschijnen. Met de First Position op Shorts krijgen kijkers jouw advertentie als eerste te zien wanneer ze bij Shorts kijken.
De update wordt eerst uitgerold in het Verenigd Koninkrijk, maar zal na succes uitrollen in alle andere landen.
Blauwe vinkjes op Gmail
Voortbouwend op de Brand Indicators for Message Identification (BIMI) functie in Gmail komt er nu een vinkje bij de accounts die BIMI hebben ingevoerd. Zo kunnen gebruikers zien of een afzender legitiem is.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.