Hoe realiseer ik landingspagina’s voor lead generation?
Steeds meer mensen zijn online te vinden. Het kan dan ook niet anders dan dat merken en bedrijven volgen. Logischerwijs, strijden deze merken en bedrijven via online marketing om de aandacht van deze mensen. Een stap verder dan het ontvangen van de aandacht van deze mensen is het verkrijgen van de persoonsgegevens van deze mensen. Landingspagina’s, ook wel bestemmingspagina’s, zijn niet altijd de meest gewaardeerde keuze voor het verkrijgen van persoonsgegevens, maar ze hebben de mogelijkheid om het realiseren van leads te versnellen. In dit artikel leggen we uit waar over nagedacht moet worden bij het realiseren van een effectieve landingspagina die leads opleveren.
Goed gerealiseerde landingspagina’s voor op de website moeten van prospects leads maken. Bij Teach Digital stellen we een landingspagina graag als een etalage voor aan onze klanten. De ideale landingspagina heet klanten welkom, laten klanten weten dat ze goed zitten en wijzen hun vervolgens op weg richting de verkoop.
Bij Teach Digital leren we onze cursisten goed ontworpen bestemmingspagina’s te realiseren welke resultaten opleveren. Hier gebruiken wij vier principes voor die zich bewezen hebben in het genereren van leads.
Realiseer een duidelijke en beknopte tekst die jouw waarde communiceert
Als je effectieve landingspagina’s wilt ontwerpen – die resultaat opleveren – dan moet de waarde van het aanbod snel gecommuniceerd worden. Daarbij maakt de vorm van het aanbod niet uit. Hierbij valt te denken aan een brochure, een gebruikershandleiding of een online evenement zoals een webinar. Een landingspagina moet zo eenvoudig mogelijk geschreven worden, de doelstelling is namelijk dat zoveel mogelijk mensen omgezet worden van bezoeker tot klant. Communiceer daarom zo duidelijk en direct mogelijk en gebruik geen moeilijke woorden en vakjargon. Wij adviseren altijd om goed ontwikkelde ‘lead magneten’ te gebruiken voor landingspagina’s. Een lead magneet is een cadeautje die mensen krijgen in ruil voor hun contactgegevens, waaronder de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer. Voorafgaand aan de tekst van de lead magneet wordt uitgelegd hoe hetgeen, waar mensen hun gegevens voor achterlaten, het probleem van de persoon oplost of de behoefte van de persoon invult en wat ze er exact voor terugkrijgen.
Aangezien de eerste indruk uiterst belangrijk is moet een bedrijf onderzoek uitvoeren naar de target audience voordat er een landingspagina ontwikkelt wordt. Wij adviseren om hierbij te kijken naar de angsten en de pijnpunten. Als er zo transparant mogelijk gecommuniceerd en ondernomen wordt dan zal dit de klant niet later alsnog afschrikken. Er is niets zo vervelend voor een bedrijf en/of merk als dat de mogelijke klant vlak voor dat deze converteert alsnog afhaakt. Vooral als dit voorkomen had kunnen worden!
Gebruik afbeeldingen, video’s en meer
Een foto zegt meer dan duizend woorden en een video meer dan een miljoen. Wij zijn van mening dat een goed ontworpen landingspagina dan ook niet zonder boeiende afbeeldingen kan. Nog doeltreffender zijn? Integreer dan goed ontwikkelde video’s voor op de landingspagina. Hierdoor worden de conversieratio’s zeker verhoogd! Wist je trouwens dat volgens een onderzoek van Hubspot naar landingspagina’s 30% van de beste landingspagina’s video-inhoud bevatten? Onthoud hierbij wel dat de afbeeldingen en video’s relevant moeten zijn en in lijn moeten liggen met de call-to-action (CTA). Teach Digital biedt trouwens exclusief online marketing trainingen aan. Mocht je willen leren hoe je creatieve en doeltreffende content realiseert, dan adviseren wij naar opleidingen en/of cursussen te kijken waarin grafisch en multimediale ontwerp ten sprake komt.
Ga voor eenvoudige navigatie en een duidelijke call-to-action
Het uiteindelijke doel van een landingspagina is om prospects de gewenste informatie te laten overhandigen in ruil voor de inhoud of aanbieding. Wij adviseren om de navigatie van de pagina zo eenvoudig en laagdrempelig te houden en het te koppelen aan een duidelijke gepresenteerde CTA (‘call-to-action‘). Zo vinden klanten snel het aanbod en krijgen ze snel de producten van de pagina te zien. Een actie als ‘downloaden‘, ‘aanmelden‘ of vergelijkbaar bovenaan, in het midden en onder aan de landingspagina kan meer conversie opleveren, omdat mensen niet langer hoeven te zoeken naar de ‘volgende stap‘. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat een gepersonaliseerde, of slimme CTA, tot wel 202% beter kan converteren dan standaardversies.
Creëer een goed doordachte wervingsstrategie voor landingspagina’s
Hubspot heeft in een marketingbenchmarktsrapport aangetoond dat bedrijven een toename van 55% in leads realiseren wanneer ze hun aantal landingspagina’s van tien naar vijftien stuks uitbreiden. Inhoudelijk toont dit aan dat hoe meer specifieke landingspagina’s er gerealiseerd worden des te effectiever een organisatie leads kan verzamelen. Een goed ontwikkelde online strategie vindt hier natuurlijk zijn grondslag aan. Een goed doorgronde zoekwoordenonderzoek maakt onderdeel uit van een effectieve online strategie.
Als je het volledig doorgrond wilt aanpakken dan realiseer je verscheidende pagina’s om segmenten (‘clusters van mensen met dezelfde demografische gegevens‘) aan te spreken. Hoe relevanter landingspagina’s gemaakt worden hoe hoger de advertentiepositionering. Hoe beter de relevantie van de pagina, hoe groter de kans dat de advertenties op een hogere positie worden weergegeven.
Een methode om jouw doelgroepstrategie op de landingspagina te verbeteren, is door middel van Google-ads campagnes van Google en HubSpot. Door middel hiervan kan je zien hoe jouw leads presteren door de belangrijkste acties in het traject van lead naar verkoop te meten, jouw offline conversies te verbeteren om de volledige attributie-waarde van de lead te begrijpen en vervolgens Klantenmatch te gebruiken om relevante en zinvolle berichten op landingspagina’s te maken voor verschillende segmenten. Neem het voorbeeld van CallTrackingMetrics. Het bedrijf synchroniseerde haar offline conversies om de meest waardevolle leads te identificeren en zorgde voor een toename van 101% in marketinggekwalificeerde leads.
Aan de slag met conversiegedreven landingsspagina’s
Met bovenstaande punten zou je een goede basis moeten hebben om effectieve en conversiegedreven landingspagina te realiseren. Liever nog wat meer begeleiding? Laat ons je dan opleiden tot online marketeer.