3 januari 2022
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 1 | 2022

Online Marketing Nieuws

Het is weer maandag. We trappen het nieuwe jaar gelijk af met het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog kwam Google Search veel aan bod, en deze week zijn Pinterest en Microsoft Bing ook aan de beurt. Zo lees je bijvoorbeeld over schommelingen in algoritmes en ontdek je hoe jij jouw Pinterest Shop kunt opzetten. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 3 januari: Dakar Rally
  • 4 januari: Spaghetti dag, Wereld Braille dag en Wereld Hypnose dag 
  • 5 januari: Slagroomdag
  • 6 januari: Driekoningen en Cuddle Up day
  • 8 januari: Aardbeiendag
  • 9 januari: Abrikozendag

Pinterest publiceert gids voor optimalisatie product catalogus

Omdat Pinterest bezig is met het uitbreiden van eCommerce is het belangrijk voor het platform om zo veel mogelijk ondernemers aan te trekken. Een manier om dit te doen is door het vereenvoudigen van de bestaande catalogus tools, zodat bedrijven zo makkelijk mogelijk hun producten kunnen tonen. Dat is dan ook precies wat Pinterest heeft gedaan. In een gids van 57 bladzijden wordt stap voor stap uitgelegd hoe je jouw Pinterest Shop opzet, inclusief alle details. Benieuwd? De gids download je hier

Pinterest publiceert gids voor optimalisatie product catalogus

Google: aantal links niet handig om te meten

Google’s John Mueller heeft op Twitter gedeeld dat het aantal links dat wordt gebruikt voor SEO doelen niet handig is om te meten. Zodra je alle links hebt berekend, is het aantal waarschijnlijk alweer veranderd, waardoor je je tijd niet erg nuttig hebt besteed. Volgens Mueller is het zelfs onmogelijk om het aantal links te berekenen zodra een site meer dan een handvol links heeft, omdat het constant verandert. Deze informatie deelde hij als antwoord op de vraag hieronder:

Google- aantal links niet handig om te meten

Grote schommelingen in Ranking Algoritme Google Search

Afgelopen jaren waren er ontzettend veel updates van het algoritme van Google Search, zowel bevestigd als onbevestigd. In de week voor Kerst waren er veel schommelingen te zien in bijvoorbeeld de tracking tools. Al deze schommelingen werden ontelbare keren opgemerkt door SEO marketeers, maar waar het aan lag is onduidelijk. Alles wijst op een grote update, maar of dat echt het geval was is niet bevestigd. De schommelingen zouden het resultaat kunnen zijn van update correcties, de product reviews update, een shift in het algoritme maar ook iets heel anders. 

Grote schommelingen in Ranking Algoritme Google Search

Organisatorische update Microsoft Advertising

In een blog van Rik van der Kooi, corporate vice president bij Microsoft Advertising, schrijft hij over verschillende updates binnen het bedrijf. Een voorbeeld is dat Microsoft heeft afgesproken om Xandr te verkrijgen via AT&T, een Amerikaans telecombedrijf. Xandr en Microsoft werken al 10 jaar samen aan global digital media oplossingen voor adverteerders. Een andere update betreft Rik van der Kooi zelf, aangezien hij zijn carrière voortzet met een nieuw avontuur. Alles over de updates lees je hier.  

Microsoft Bing + Shopify is live!

In oktober kondigde Microsoft Bing een nieuwe integratie met Shopify aan, die shoppers de mogelijkheid geeft om meer diverse producten, fantastische prijzen en deals te bekijken. Inmiddels is het nieuws meer dan een aankondiging, want deze updates zijn nu echt beschikbaar. Wanneer je producten zoekt vind je een groot aanbod waar je uit kunt kiezen, met daarbij de knop ‘buy now’. Zo kom je meteen terecht op de pagina van je winkelmandje en sla je 1 stap van het shop proces over. 

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.