11 maart 2024
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 11 | 2024

Online Marketing Nieuws | Week 11 | 2024

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over de nieuwe update van LinkedIn. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit X, Instagram en Google. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we de aankomende twee weken een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er de komende weken iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Komende weken om op in te haken:

  • 11 maart: De Week van het Geld (NL, t/m 15 maart) 
  • 12 maart: Dag tegen internetcensuur 
  • 14 maart: Aardappelchipsdag/ Nieren dag
  • 15 maart: Dag van het Consumentenrecht/Dag van de Slaap/NLdoet (NL, t/m 16 maart)
  • 16 maart: Dag van de Leerplicht (NL)/Vriendinnendag (NL)/Boekenweek (NL, t/m 24 maart)
  • 17 maart: Dag van de Zorg (NL) St. Patrick’s Day
  • 18 maart: Ongemakkelijke Momentendag/Week van de Lentekriebels (NL, t/m 22 maart)
  • 19 maart: World Social Day
  • 20 maart: Begin van de lente
  • 21 maart: Verjaardag Twitter
  • 22 maart: Wereld Waterdag 
  • 23 maart: Puppydag/Landelijke Opschoondag
  • 24 maart: Dag van de Muziek
  • 27 maart: Wereld Theaterdag
  • 28 maart: Witte Donderdag (NL)
  • 29 maart: Goede Vrijdag (NL)
  • 30 maart: Dag van de Potlood/Stille Zaterdag 
  • 31 maart: Wereld Back-updag/Starttijd (NL & BE)/ Eerste paasdag 

X lanceert zijn optie voor lange artikelen

X gaat verder dan alleen korte berichten door X Articles te lanceren, een soort blog dat je binnen het X-systeem kunt gebruiken. Met X Articles kun je een blog maken compleet met een titel, een grote foto bovenaan, en je kunt je tekst mooier maken met opties zoals dikgedrukt, schuin, lijstjes, en links. 

Je kunt ook plaatjes en filmpjes toevoegen aan je artikelen, zodat ze meer opvallen dan gewone lange berichten in de app. Deze artikelen krijgen ook updates zodat ze net zo goed zijn als andere bloggereedschappen, maar bieden iets extra’s voor lange teksten. Jouw X Articles komen in een nieuw ‘Artikelen’ tabblad op je profiel en verschijnen ook op de tijdlijn van je volgers, net zoals je andere berichten op X.

Instagram lanceert nieuwe DM-updates

Instagram komt met nieuwe functies voor privéberichten om het chatten nog leuker te maken. Mensen gebruiken tegenwoordig vaker privéberichten dan dat ze iets op de openbare tijdlijn zetten. Eén nieuwe functie is dat je nu je verstuurde berichtjes tot 15 minuten na het versturen kunt veranderen, net zoals je dat bij WhatsApp kan. Omdat Instagram en WhatsApp allebei van Meta zijn, en Meta wil dat al hun chatdiensten op den duur één systeem worden, voegen ze dezelfde soort functies toe in alle apps.

Je kunt nu ook je drie belangrijkste chats bovenaan je berichtenlijst vastzetten, zodat je snel bij je favoriete gesprekken kunt. Instagram laat je ook kiezen of je wilt dat mensen kunnen zien of je hun bericht hebt gelezen, en je kunt nu je chat er leuker uit laten zien met nieuwe thema’s. 

Als laatste is er een handige functie waarbij je je favoriete stickers kunt bewaren. Die blijven dan bovenaan staan als je een bericht typt, zodat je ze snel kunt vinden en gebruiken. Je leest hier alles over de nieuwe updates van Instagram. 

Google komt met maatregelen tegen AI spam

Vanaf 5 mei verscherpt Google zijn spambeleid voor de zoekmachine om beter AI-gegenereerde spam tegen te gaan.

Google gaat extra letten op de bedoeling achter de inhoud die mensen online zetten. Als een website inhoud heeft die niet veel voorstelt of niet origineel is, dan kan die lager komen te staan bij zoekresultaten. Dit beleid heeft als doel de hoeveelheid laagwaardige, niet-originele inhoud met 40% te verminderen.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Homayon Teach Digital
Over de auteur

Homayon Nore

Hey mijn naam is Homayon en ik ben online marketeer. Dagelijks houd ik me bezig met alles wat los en vast zit qua SEO en SEA. Waar ik elke dag keiveel energie uit haal.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.