Online Marketing Nieuws | Week 12 | 2022
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over een nieuwe functie van Google Shopping. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Meta, Twitter en Google. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 21 maart: Wereld Downsyndroomdaag, Verjaardag Twitter, Wereld Poeziedag, Internationale dag van de alleenstaande ouder, Werelddag van de Bossen, Internationale dag tegen racisme en discriminatie, Wereldverteldag, Nationale vriendinnendag
- 22 maart: Wereld Water dag, Week van het geld [22-26 mrt], Dag van de Medicatieveiligheid
- 23 maart: Wereld Meteorologische Dag, Puppy dag, Melba toast dag
- 24 maart: Wereldtuberculosedag, Europese dag van het ambachtelijke ijs, Internationale Dag voor het Recht op de Waarheid over Mensenrechtenschendingen, Nationale dag van de muziek. Opening Keukenhof
- 25 maart: Wafeldag, Internationale Herdenkingsdag van de Slachtoffers van Slavernij en de Transatlantische Slavenhandel, Internationale Dag van Solidariteit met Vastgehouden en Vermiste Stafleden
- 26 maart: Purple day, Earth hour, Landelijke compostdag
- 27 maart: Wereld theaterdag, Begin van de Zomertijd, Academy Awards
Consumenten meer databewust – privacyzorgen dalen
Een onderzoek uitgevoerd door de Global Privacy Monitor 2022 onder 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich beter bewust zijn over persoonsgegevens en hun rechten over het delen hiervan. De zorgen rondom online privacy zijn nog steeds aanwezig – wereldwijd 71% – maar dit percentage daalt wel. Het delen van persoonsgegevens is normaal geworden en mensen voelen zich hier steeds comfortabeler mee. Meer weten over hoe consumenten tegenover het delen van persoonlijke gegevens staan? Klik dan hier.
Meta gaat dit jaar nieuwe manieren van ad placement control geven
Het bedrijf, voorheen Facebook, heeft laten weten dat ze nieuwe tools aan het ontwikkelen zijn waarbij adverteerders meer controle krijgen over waar hun advertenties te zien zijn op Facebook en Instagram feeds. Zo kun je voorkomen dat je advertentie naast voor jou ongeschikte content staat, zoals posts over geweld of politiek. Geschat wordt dat deze nieuwe functie vanaf begin 2023 beschikbaar is, waarbij gefocust wordt op de Engels-sprekende markt. Is dit een succes, dan wordt er ook uitgebreid naar meerdere talen. Meer weten over deze update? Check dan de link.
Google Analytics 4 gaat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 vervangen
Het is nu nog mogelijk om beide naast elkaar te gebruiken, maar vanaf 1 juli 2023 wordt Google Analytics 4 het enig werkende platform. GA4 heeft als oogpunten om privacy beter te waarborgen, meer inzichten met Machine Learning te ontdekken en voorspellen, uniforme gebruiksreizen over app en web te laten zien, en toekomstige innovaties en diepere integraties te supporten. Belangrijk dus om snel met Google Analytics 4 aan de slag te gaan, zodat je tijdig data kunt verzamelen. Hoe meer en beter de data, hoe beter de beslissingen die gemaakt kunnen worden! Check de link om meer over deze nieuwe update te weten te komen.
Google Image Search Lens test nieuwe zoek-, text- en vertaalopties
In 2018 introduceerde Google de Lens-button in de afbeelding zoekresultaten. Nu wordt er gewerkt aan een update waarbij je Lens de afbeelding kan checken op tekst en vertalingen, om zo meer informatie te bieden over de afbeelding. Wat de testresultaten opleveren zal blijken, we houden je op de hoogte! Meer lezen over deze Google Image Search Lens discussie? Check dan de link.
Google biedt nu een carrousel aan in zoekresultaten
Google Search heeft een optie, carrousel, waarbij categorieën aan verkoopwaar van een verkoper aangeboden worden. Zo zijn er categorieën als “Top Deals” en “Home Deals”. Tot nu toe is deze functie alleen te spotten bij zoekresultaten op je telefoon. Het is nog onduidelijk op wat voor manier deze functie geïntegreerd gaat worden, maar hier lees je alvast meer over de discussie.
Google Search test een nieuwe knop in de listing van lokale bedrijven
Bij het laten zien van lokale bedrijven in Google Search wordt er getest met een “more about” knop. Hiermee ga je gelijk van de web search versie naar een gedetailleerder overzicht over een specifiek lokaal bedrijf. Het wordt nog niet overal en door iedereen gespot, maar er is dus een kans dat we hier later meer van gaan terug zien. Meer weten over deze Google Search knop? Check dan de link.
Gratis overzicht van hotels op Google breidt zich uit naar Search & Maps, en voegt Reporting & Control toe
Met de uitbreiding wil Google het overzicht van gratis hotels uitbreiden naar Google Search en Google Maps. Als reizigers op de link klikken, kunnen ze hun reservering gelijk afmaken op de website van het desbetreffende hotel. Daarnaast wordt het hotels mogelijk gemaakt om meer rapporten te genereren en controles uit te voeren. Met de rapportages kunnen hotelpartners inzien hoeveel mensen op hun gratis booking links klikken. Meer weten over deze nieuwe functie van Google Search? Check dan de link.
Google Analytics stopt met het verzamelen van IP-adressen
Door het veranderende privacylandschap komen er grote veranderingen aan voor Google Analytics. Binnen korte tijd zal de dienst stoppen met het verzamelen en vastleggen van IP-adressen. Wanneer dit precies plaats gaat vinden is nog niet duidelijk, maar de grote lijnen van de ontwikkeling zijn al wel geschetst. Zo wordt er in 2023 afscheid genomen van Universal Analytics, en wordt er overgestapt op Google Analytics 4 dat helemaal geen IP-adressen vastlegt. Echter ligt dit meetsysteem wel onder vuur in Europa. Het is binnenkort wellicht niet meer mogelijk om dit platform te gebruiken, op waarschuwing van de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer weten over de verandering binnen Google Analytics? Check dan de link.
Google lanceert advertenties voor gerelateerde zoekopdrachten
Binnen AdSense heeft Google een nieuwe unit toegevoegd: ‘Related Search for Content’. Hiermee help je de gebruikers van je website om naar voor hun relevante onderdelen te gaan. Het werkt als een soort prompt waarbij aangeraden content getoond wordt. Hierdoor blijven bezoekers langer op je site, en vergroot je ad exposure, branding enzovoort. Ook helpt het bij het waarborgen van de privacy doordat cookies niet meer nodig zijn om een op-maat-gemaakte pagina te laten zien aan de gebruiker. Lees hier meer over de nieuwe update.
Meta voegt een nieuw ouderlijk toezicht element toe aan Instagram en VR
Om het voor ouders makkelijker te maken, wordt het straks mogelijk om ouderlijk toezicht toe te passen met supervisie- en controle-tools. Er komt een gecentraliseerd dashboard waar het gebruik van de app door je kind in de gaten kan worden gehouden. Zo kun je zien hoeveel tijd je kind besteed op een app en kun je tijdslimieten instellen. Instagram laat weten dat in de komende maanden meer nieuwe features uitgerold zullen worden. Ook binnen VR komen nieuwe toezichtsfuncties. Lees hierover door op de link te klikken.
Google voegt Business Profiles Managers controle toe in Web Search
Het is nu mogelijk om je managers te ”managen”, inclusief anderen die jouw business profiel kunnen bewerken in de zoekresultaten. Klik op de link en lees meer over de discussie die hierover gaande is. Je kunt hier onder andere een forum discussie op Twitter over volgen
Twitter maakt het mogelijk om gemakkelijk een timeline van recente tweets te maken
Met de nieuwe optie ‘Latest Tweets’ tijdlijn kun je gemakkelijk tweets pinnen zodat je altijd de meest recente tweets kunt lezen en weer weg kunt swipen. Deze tweets blijven vast staan op je feed, en zijn op deze manier niet slachtoffer van het algoritme. Check de link om weer te weten te komen over de ‘Latest Tweets’ optie op Twitter.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.