11 mei 2020
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 20 2020

Online marketing nieuws week 20

Het is weer maandag, hoog tijd voor het Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen elke week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zo hoef je niks te missen!

 In onze laatste blog las je over betere zoekresultaten in Google, geverifieerde adverteerders op Google, real-time video updates van Facebook en meer interessant nieuws. Deze week praten we je bij over Podcast Manager van Google, nieuwe rapportages in Search Console en teleurgestelde beleggers van Pinterest. Ook krijg je deze week een aantal tips voor een effectieve social contentkalender.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Deze vrijdag is het bijvoorbeeld de Dag van het Gezin. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Maandag 11 mei –– ‘Eet Wat Je Wil Dag’
  • Dinsdag 12 mei –– ‘Dag van de Verpleging en Europese Dag van de Beroerte’
  • Woensdag 13 mei –– ‘Hummus Dag en Dag van de Receptionisten’
  • Donderdag 14 mei –– ‘Fiets Naar Je Werk Dag’
  • Vrijdag 15 mei –– ‘Dag van het Gezin, Pizza Party Day en Dag van het Werkplezier’
  • Zaterdag 16 mei –– ‘Nacht van de Fooi en Wereld Whiskey Dag’
  • Zondag 17 mei –– ‘Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie, Dag voor Telecommunicatie en Dag van de Hond’

Google lanceert Podcast Manager

Google heeft onlangs de nieuwe tool ‘Podcast Manager’ gelanceerd. Met deze tool kunnen podcasters die gebruik maken van Google Podcast nieuwe inzichten krijgen in het gedrag van hun kijkers. Gebruikers kunnen verschillende soorten data bekijken. Het is bijvoorbeeld te achterhalen rond welk tijdstip de meeste mensen begonnen met kijken en waar mensen afhaakten. Daarnaast krijg je ook inzicht in het soort apparaat dat mensen gebruiken om naar je podcast te luisteren. Veel handige data dus om mee bepalen of je de duur of inhoud van je content moet aanpassen om betere resultaten te boeken.

Google podcast manager

Search Console: nieuwe rapportages voor speciale meldingen

Bedrijven kunnen in Google speciale berichten tonen omtrent COVID-19. Bijvoorbeeld over aangepaste openingstijden, langere bezorgtijden, nieuwe huisregels of andere aanpassingen die in deze periode spelen. Deze speciale meldingen kunnen nu ook in een rapportage worden ingezien. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld inzien hoeveel weergaves er zijn geweest en wat de de click-through-rate van je melding is.Search console speciale meldingen

Teleurstellende groei Pinterest voor beleggers

De koers van Pinterest aandelen is vorige week met maar liefst 19 procent gedaald. Deze daling is te verklaren door de bezorgdheid van beleggers. Hoewel Pinterest wel een groei van aantal gebruikers heeft gezien, was deze groei hetzelfde als het voorgaande kwartaal. Vergeleken met andere platforms, zoals Snapchat en Facebook blijft Pinterest achter in groei. We houden in de gaten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en of dit effect gaat hebben op het platform.

Tips en een sjabloon voor een effectieve contentkalender

Facebook heeft een aantal nieuwe tips gepubliceerd waarmee jij een effectieve social media contentkalender kunt maken. Ze stellen dat er drie basis elementen zijn waar je rekening mee moet houden voor een effectieve kalender:

  • Wanneer je iets plaatst
  • Wat je plaatst
  • Waar je het plaatst

Wil je weten wanneer je het beste kunt plaatsen? Bekijk dan je inzichten pagina op Facebook. Hier kun je inzien op welke tijden jouw volgers het meest actief zijn. Speel hier dus ook op in bij het inplannen van je berichten. Experimenteer met verschillende tijdstippen en houd in de gaten op welke tijdstippen je meer reacties binnenkrijgt van je volgers.

Experimenteer ook met verschillende content en verschillende manieren van interactie. Alleen zo achterhaal je wat werkt voor jouw doelgroep om de beste resultaten te boeken.

Heb jij al in kaart gebracht wat, wanneer en waar je jouw berichten het beste kunt plaatsen? Zorg er dan voor dat je een contentkalender gebruikt om overzichtelijk te houden wat je waar en wanneer plaatst. Om je een eindje op weg te helpen kun je onderstaande template van Facebook hiervoor gebruiken.Manage content kalender

Weet je niet goed waar je over kunt berichten? Check dan elke week ons Online Marketing Nieuws. We geven elke week handige inhaakdata waar jij op kunt inspelen met jouw content. Succes met het opmaken van jouw contentkalender!

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws!

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date

blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?

Standaard thumbnail voor de blog
Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.