22 mei 2023
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 21 | 2023

Online marketing nieuws week 21

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van Meta, Google en Pinterest. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere LinkedIn, Meta en Google . Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 22 mei: Internationale Dag van de Biodiversiteit, Dag van de Praktijkondersteuner
  • 23 mei: Wereld Schildpadden Dag
  • 24 mei: Internationale Tiaradag, Nationale Dag Aandacht voor Sterven, Europese Dag van de Nationale Parken
  • 25 mei: Afrikadag, Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, Hoeddoekdag, Tapdansdag, Fiets naar je Werkdag, Internationale Chardonnay Day
  • 26 mei: Europese Dag van de Buren
  • 27 mei: Zonnebrandcrèmedag, Luilak
  • 28 mei: Internationale Hamburgerdag, Pinksteren

LinkedIn breidt Creator Mode uit

In de afgelopen maanden heeft LinkedIn zijn dashboard ‘Analytics en tools’ uitgerold naar gebruikers die de Creator Mode hebben ingeschakeld. Onlangs heeft LinkedIn ‘Conversations Happening Now’ aan het dashboard toegevoegd. Dit is een lijst met Post Ideas, hier zie je voorbeelden van posts die voor jou en je publiek relevant kunnen zijn.

LinkedIn breidt Creator Mode uit

Ook experimenteert LinkedIn met AI gegenereerde post prompts om je te helpen nadenken over wat je zou willen posten.

Meta heeft nieuwe ad targeting modellen ontwikkeld

Meta komt met het nieuwe proces voor advertentie-levering genaamd ‘Meta Lattice’. Meta Lattice gebruikt meerdere datapunten om de waarschijnlijke advertentie reacties beter te kunnen voorspellen door middel van AI. Met Meta Lattice kan je zonder directe gegevens inzichten wel waarschijnlijke reacties van gebruikers afleiden.

Meta heeft nieuwe ad targeting modellen ontwikkeld

Meta Lattice maakt gebruik van kennisdeling over de verschillende oppervlakken van Meta, voorheen werden al deze elementen afzonderlijk gemeten. Het nieuwe model kan een breder scala aan datapunten op nemen en zo een beter inzicht krijgen in waarschijnlijk individueel gedrag.

Google past inactiviteitsbeleid aan

Vanaf later dit jaar kunnen accounts die al langer dan twee jaar niet gebruikt zijn, verwijderd worden, inclusief alle inhoud in Google Workspace. Dit beleid geldt alleen voor persoonlijke Google accounts. Google begint op zijn vroegst in december 2023 met het verwijderen van accounts.

Een maand voordat Google een account verwijdert, krijg je meerdere meldingen naar zowel het e-mailadres van het account en het e-mailadres van het herstel account.

Meta introduceert testen met promotionele advertenties

Meta introduceert een test met promotionele advertenties om het makkelijker te maken digitale promoties te ontdekken, beheren en toe te passen op aankopen. Ook worden lead ads uitgebreid met nieuwe functies, zoals voorwaardelijke vragen en Instant Forms over het web.

Meta test met promotionele advertenties

Deze vragen en formulieren geven mensen meer aangepaste ontdekking en overweging ervaring voor producten en diensten waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn en bedrijven worden zo geholpen goede potentiële klanten te vinden.

Wanneer mensen bijvoorbeeld een advertentie met een speciale promotie op Facebook zien, kunnen ze doorklikken om de aanbieding te claimen, waardoor de kortingscode automatisch wordt toegepast. Wordt de aankoop niet afgerond dan krijgen ze nog een herinneringsbericht.

Binnenkort krijgen adverteerders de mogelijkheid om Instant Forms op de webpagina van hun bedrijf te plaatsen.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.