31 mei 2021
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 22 | 2021

Online marketing nieuws week 22

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog brachten we je op de hoogte van het nieuwe premiumabonnement van Twitter en de strengere eisen op het gebied van webdesign. Deze week lees je over een nieuwe functie van Instagram, een webversie van Twitter Spaces en de nieuwste tools en updates van Google. Uiteraard kun je weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Maandag 31 mei: ‘Wereld Anti Tabaksdag’ en ‘Memorial Day’
  • Dinsdag 1 juni: ‘Start Zomer (Meteorologisch)’, ‘Kinderdag’, ‘Wereld Melk Dag’, ‘Say Something Nice Day’ en ‘Internationale Dag van de Ouders’
  • Woensdag 2 juni: ‘Rocky Road Day’, ‘Leave the Office Earlier Day’ en ‘IFFR (2 – 6 juni)’
  • Donderdag 3 juni: ‘Wereld Fiets Dag’ en ‘Alpe d’HuZes’
  • Vrijdag 4 juni: ‘Hug Your Cat Day’, ‘Internationale Dag van de Onschuldige Kinderen’, ‘Nationale Donutdag (VS), ‘Nationale Spijbeldag voor Volwassenen’ en ‘Fish and Chips Day’
  • Zaterdag 5 juni: ‘Wereld Milieu Dag’ en ‘Internationale Dag tegen Illegale Visserij’
  • Zondag 6 juni: ‘Dag van de Russische Taal’, ‘Dag van het Kapitalisme’ en ‘GP Azerbaijan (Baku)’

Iedereen kan nu likes en views verbergen op Instagram

Instagram was al een tijdje aan het testen en nu is het officieel: iedereen krijgt de optie om zelf de weergave van het aantal likes en views in- of uitstellen. Daarmee krijgen gebruikers meer controle over de elementen op die ze te zien krijgen op hun feed. Behalve over je feed, heb je ook meer controle over de zichtbaarheid van likes en views bij je eigen posts. De nieuwe Instagram-functie is te vinden onder je gebruikelijke instellingen. Ook op Facebook zal de functie binnenkort voor iedereen beschikbaar worden.

Likes en views verbergen op instagram

Nu ook Twitter Spaces voor je webbrowser

Twitter heeft Spaces nu ook beschikbaar gemaakt voor webbrowser. Twitter Spaces is Twitter’s nieuwe audiochatapp en was tot voor kort alleen nog op mobiel te gebruiken. Via de webbrowser is het nog niet mogelijk om een chatruimte aan te maken, maar wel kun je op de gebruikelijke manier deelnemen aan de gesprekken op Spaces.

Twitter spaces voor webbrowsers

Een duik in de nieuwste innovaties tijdens de Google Marketing Livestream

Vorige week heeft de Google Marketing Livestream plaatsgevonden, waar Google is ingegaan op de nieuwste innovaties rondom privacy, meting en automatisering. Er is aandacht besteed aan Privacy Sandbox, een open source-initiatief voor het verkrijgen van gebruikersinformatie zonder een gevaar te vormen voor de privacy van gebruikers. Wat betreft consumentengedrag krijgen gebruikers van Google Ads meer mogelijkheden om nauwkeurige metingen te doen en zo de impact van advertentiecampagnes beter in te schatten. Verder benadrukt Google de voordelen van automatisering en wordt inzicht gegeven in de ontwikkelingen van het nieuwe campagne type ‘Performance Max’.

Google Tag Manager inzetten voor betere privacy

Vanaf nu wordt het met Google Tag Manager makkelijker om te zorgen dat alle tags op een website de cookie-instellingen en dus de privacy van gebruikers respecteren, zo schrijft Google. Je kunt Tag Manager en Tag Manager 360 integreren met de Toestemmingsmodus om de toestemming van een gebruiker op te nemen in het gedrag van alle tags op je website.

Het is voor elke tag mogelijk om de toestemmingsinstellingen te zien en aan te geven welke toestemming nodig is om de tag te activeren, bijvoorbeeld als het gaat om advertentie- of analytische cookies. Daarnaast worden nieuwe typen toestemmingen geïntroduceerd. Voor een overzicht van de instellingen voor alle tags kun je Consent Overview inschakelen. 

Gratis SEO tools van Google

Het SEO-gespecialiseerde marketingbureau Moz helpt marketeers een handje en belicht in een nieuwe blog vijf zoekmachineoptimalisatie tools die door Google gratis worden aangeboden. Behalve dat de tools ideaal zijn voor beginners of ondernemers met een laag budget, geven ze ook inzicht in wat Google belangrijk vindt op websites.

Zo wordt Google Trends aangeraden als tool om keyword research uit te voeren, zowel voor simpel als voor meer geavanceerd onderzoek. Raising Retail Categories van Google is volgens Moz ideaal om op de hoogte te blijven van klantgedrag in de detailhandel en ook uit de zogenaamde Visual Stories valt voor SEO-marketeers veel bruikbare informatie te halen.

Voor webshopeigenaars is Grow My Store een must, deze tool geeft waardevolle inzichten gebaseerd op jouw branche, denk aan topzoekopdrachten of prijsinformatie. Tot slot wordt Test My Site genoemd, waarmee sites specifiek op snelheid, personalisatie en ervaring worden getest. Deze tool is voor elke soort website in te zetten.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.