Online Marketing Nieuws | Week 24 | 2023
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van Snapchat en Twitter. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere LinkedIn, WhatsApp en Google. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 12 juni: Internationale Dag tegen Kinderarbeid, Dag van de Rode Rozen, Dag van het Treinrespect.
- 13 juni: Internationale Dag voor de Sensibilisatie rond Albinisme.
- 14 juni: Wereld Bloeddonordag, Nationale Buitenspeeldag.
- 15 juni: Internationale Dag van de Wind.
- 16 juni: Neurodiversity Pride Day, Internationale EHS dag.
- 17 juni: Werelddag tegen Woestijnvorming en Droogte, Apfelstrudel Dag, International Surfing Day.
- 18 juni: Internationale Picknickdag, Internationale Sushi Dag, Internationale Dag van de Duurzame Gastronomie, Vaderdag.
LinkedIn introduceert nieuwe GAI-tools, advertentieformaten en B2B-services
LinkedIn is begonnen met het testen van AI Copy Suggestions. AI Copy Suggestions gebruikt generatieve AI om tekst en koppen te creëren voor advertentie creatives op basis van gegevens van je LinkedIn pagina. De functie wordt voor beperkte adverteerders in Noord-Amerika beschikbaar.
Ook komt LinkedIn met nieuwe advertentieformaten. Marketeers kunnen nu In-Stream Video advertenties gebruiken. De advertenties worden afgespeeld aan het begin (pre-roll) en in het midden (mid-roll) van long-form video content op vertrouwde uitgever sites in het LinkedIn Audience Network. Vanaf juli zullen Conversation Ads en Thought Leader Ads beschikbaar zijn. Met conversations Ads kunnen merken een gesprek starten vanuit hun LinkedIn Postvak en met Thought Leader Ads kunnen ze de inhoud van werknemers versterken.
Als laatste introduceert LinkedIn het B2B Leaderboard. Elke zes maanden wordt het Leaderboard gevuld met informatie uit het B2B Index. Het B2B Index is een methodologie die resultaten van zowel betaalde als organische merk inspanningen op LinkedIn meet. De B2B Index houdt rekening met creatieve kwaliteit, effectiviteit, investeringen en resultaten.
WhatsApp introduceert WhatsApp-kanalen
WhatsApp introduceert Kanalen: een eenvoudige, betrouwbare en privé manier om belangrijke updates van mensen en organisaties te ontvangen in WhatsApp. Er komt een nieuw tabblad op WhatsApp genaamd Updates, hier kun je Status vinden en de kanalen die je volgt zien.
Met kanalen kun je teksten, video’s, foto’s, stickers en peilingen delen. Als je kanaalbeheerder bent, worden je telefoonnummer en profielfoto niet aan je volgers getoond en ook wanneer je een kanaal volgt, wordt je telefoonnummer niet bekendgemaakt aan de beheerder of andere volgers.
De kanaalgeschiedenis zal voor maximaal 30 dagen op de servers van WhatsApp worden opgeslagen. Ook krijgen beheerders de mogelijkheid om screenshots en doorgestuurde berichten van hun kanaal te blokkeren en kunnen ze beslissen wie hun kanaal kan volgen.
Google introduceert een nieuw beleid voor advertentietransparantie
In juli 2023 introduceert Google een nieuw beleid voor advertentietransparantie waarin bepaalde aan adverteerders gerelateerde informatie wordt beschreven die Google voor alle gebruikers beschikbaar maakt via het Centrum voor advertentietransparantie en kennisgevingen over advertenties. Voorbeelden van informatie van de adverteerder die wordt getoond zijn de naam, de locatie en de advertenties die de adverteerder heeft weergegeven in een bepaalde periode.
Afhankelijk van het land is Google ook verplicht om bepaalde aanvullende informatie over adverteerders en advertentiecampagnes bekend te maken aan gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld targetinformatie zijn.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.