21 juni 2021
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 25 | 2021

Online marketing nieuws

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je over Apple’s abonnementsdienst voor podcasts, een boete voor Google en nieuwe affiliate en shopping features op Instagram. Deze week krijg je handige tips van Google en lees je over de nieuwe Instagram Reels advertenties. Ook kun je uiteraard rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Maandag 21 juni: ‘Wereld Yogadag’, ‘Lange Mensen dag’, ‘Selfiedag’, ‘Wereld Humanismedag’, ‘Langste Dag van het Jaar’ en ‘de Week van de Fitness Hoelahoep (21 – 27 juni)’
  • Dinsdag 22 juni: ‘Chocolade Éclaire Dag’
  • Woensdag 23 juni: ‘VN-dag voor Openbare Dienstverlening’, ‘Internationale Dag van de Weduwen’ en ‘Olympische Dag’
  • Donderdag 24 juni: ‘Feëendag’ en ‘Concert at Sea (24 – 26 juni)’
  • Vrijdag 25 juni: ‘Wereld Vitiligodag’, ‘Dag van de Zeevaarder’ en ‘Take your Dog to Work Day’
  • Zaterdag 26 juni: ‘Internationale Dag tegen Drugsmisbruik en Illegale Handel’, ‘Internationale Dag ter Ondersteuning van Slachtoffers van Marteling’, ‘Canoe Day’, ‘Veteranendag’ en ‘Tour de France (26 juni – 28 juli)’
  • Zondag 27 juni: ‘Dag van de Zonnebril’, ‘Scoliosis Awareness Day’ en ‘GP France (Le Castellet)’

Instagram Reels Ads uitgerold in meer dan 80 landen

Instagram wil met de nieuwe ads een “geweldige organische ervaring” creëren voor Reels gebruikers. Dat werd duidelijk in een gesprek van Adweek met Justin Osofsky, de algemeen directeur van Instagram. Ook vertelde hij over de testresultaten en feedback die tot nu toe vanuit gebruikers is verkregen. Hij gaat niet in op de cijfers rondom het gebruik van Reels, maar zegt positief te zijn over hoe ze ervoor staan.

Reels ads zijn te vergelijken met de advertenties op Instagram Stories: schermvullend en verticaal. Ze kunnen 30 seconden duren en worden tussen de gebruikelijke Reels vertoond. Instagram test de nieuwe ads nu in steeds meer landen.

Google introduceert Search Console Insights om je content te upgraden

Google weet dat het voor website-bezitters een uitdaging kan zijn om kwaliteitscontent te creëren en helpt door Search Console Insights te introduceren. Dit geeft gebruikers inzicht in prestaties van de content en moet helpen om te begrijpen welke delen goed aansluiten bij de doelgroep. Je krijgt bijvoorbeeld te weten waar mensen precies op zoeken voordat ze bij jouw content terechtkomen of wat de best presterende content op je website is. Google raadt aan om Search Console Insights in combinatie met Google Analytics te gebruiken voor een optimale ervaring.

Search console insights

Nieuwe Google Business opties om je bedrijf te presenteren

Behalve op het gebied van content helpt Google zijn gebruikers ook als het gaat om het optimaal presenteren van bedrijfsprofielen. Daarom wordt het binnenkort mogelijk om berichten te plaatsen met informatie over aankomende gebeurtenissen binnen jouw bedrijf, zelfs als het om online evenementen gaat. Ook wordt het makkelijker om te laten zien welke diensten je verleent en klanten een afspraak te laten inplannen. Voor bedrijven die eten en drinken bezorgen is de optie om via het bedrijfsprofiel bestellingen te plaatsen interessant en retailers kunnen straks automatisch de productvoorraad laten vertonen. Lees het artikel van Google voor meer over de vernieuwingen van Google Business.

Tips van Google voor video-actioncampagnes en in-stream advertenties

Nog meer tips van Google, deze keer over video-actiecampagnes. Met de tips kunnen adverteerders pakkende video’s en call-to-actions creëren. Denk aan het inzetten van de interactieve call-to-action knop of het gebruik van aantrekkelijke graphics en soundeffecten om de aandacht van de kijker te pakken. Ook raadt Google aan om rekening te houden met mobiele weergaves door een strakke kadrering en helder beeld toe te passen. Raadpleeg het volledige artikel voor meer informatie over de tips.

Daarnaast helpt Google in een specifiek artikel over in-stream advertenties zijn gebruikers met het maken van creatieve video’s. En belangrijk doel bij deze video’s is dat kijkers geen gebruikmaken van de optie ‘overslaan’. Veel kijkers kennen ondertussen de standaard advertentieformats wel en daarom is het moeilijk om de aandacht in de eerste vijf seconden te pakken en vast te houden. Google geeft niet alleen tips voor die eerste vijf seconden, maar gaat ook in op het midden en het einde van een pakkende videoadvertentie. De tips draaien vooral om het experimenteren en het zorgen voor emoties en engagement bij de doelgroep.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.