17 augustus 2020
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 34 2020

Online marketing nieuws week 34

Het is weer maandag, hoog tijd voor het Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen elke week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zo hoef je niks te missen!

In onze laatste blog las je over Instagram Reels, nieuwe Bing Webmaster Tools en de stijging van online aankopen dankzij COVID-19. Deze week praten we je bij over hoe je snel je Google Bedrijfspagina aanpast.  Daarnaast lees je over gesponsorde berichten in Facebook groepen, hoe je nu zelf kunt bepalen wie mag reageren op je tweets, en een mogelijke samenwerking tussen TikTok en Twitter. Ook hebben we nog wat nieuws in ‘t kort voor je.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • Woensdag 19 augustus –– ‘Dag van de Humanitaire Hulp, Dag van de Oerang-oetan, Dag van de Honingbij en Internationale Dag van de Fotografie’
  • Donderdag 20 augustus –– ‘Werelddag van de Mug’
  • Zondag 23 augustus –– ‘Verjaardag van het Internet en Internationale Dag ter Herinnering aan de Slavenhandel en de Afschaffing ervan’

Google Bedrijfspagina nu ook aan te passen via Search en Maps

Bedrijven die gebruik maken van een bedrijfspagina op Google kunnen deze pagina nu makkelijk en snel aanpassen via Google Search en Google Maps. Wanneer je ingelogd bent op je pagina en je bedrijf opzoekt met Google Search, kun je zonder moeite je gegevens in het overzicht aanpassen. Je hoeft voor aanpassingen dus niet meer helemaal in te loggen op het Google Mijn Bedrijf platform. Een handige toevoeging, zeker nu informatie rondom COVID-19 vaak actueel moet zijn en daarom vaker aangepast moet worden.

Google bedrijfspagina aanpassen

Bepaal zelf wie er kan reageren op je tweet

Met een nieuwe functie van Twitter kunnen gebruikers nu zelf bepalen welke gebruikers kunnen reageren op je tweets. Het platform heeft deze functie geïntroduceerd om gebruikers een veiliger gevoel te geven. Ook kan de optie ervoor zorgen dat discussies betekenisvoller worden voor mensen, omdat er zo een select aantal mensen kan reageren. Personen die niet op een tweet kunnen reageren, zullen een grijze reply knop zien.

Gebruikers kunnen met de functie een keuze maken uit de volgende drie opties om te bepalen wie er kan reageren:

  • Iedereen
  • Mensen die je volgt
  • Alleen de gebruikers die je genoemd hebt in je tweet

Beheer reacties tweets

Gesponsorde berichten in Facebook groepen

Admins van Facebook groepen hebben nu de mogelijkheid om gesponsorde berichten van adverteerders te plaatsen in een groep. Met behulp van deze optie kunnen admins nu geld verdienen voor hun werkzaamheden om de community te onderhouden. Deze nieuwe functie is voor adverteerders ook erg interessant, want op deze manier kun je effectief specifieke doelgroepen bereiken met je advertenties. Doordat leden uit de groep ook op je advertenties reageren kun je overigens meteen zien hoe je advertenties ontvangen worden bij je doelgroep.

Gesponserde berichten facebook groepen

De functie is momenteel alleen toegankelijk voor groepen met meer dan duizend leden. Daarnaast moet de groep zich houden aan het partnerbeleid voor het genereren van inkomsten.

Samenwerking Twitter en TikTok?

Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal zijn Twitter en TikTok in gesprek over een mogelijke samenwerking tussen de twee platformen. Naast Microsoft heeft TikTok nu dus een nieuwe mogelijkheid om toch actief te kunnen zijn in de Verenigde Staten. Het platform zal vanwege sancties voor de tweede helft van september een koper moeten hebben gevonden. Of Twitter daadwerkelijk over genoeg budget beschikt om TikTok over te nemen valt te betwijfelen. Welke partij de activiteiten van TIkTok in de VS zal overnemen is dus nog niet duidelijk.

Nieuws in ‘t kort

Facebook verwijdert targeting opties
Facebook is bezig met het verwijderen van meer dan duizend verschillende targeting opties. De opties die verwijderd worden, worden momenteel te weinig gebruikt of zijn kopieën van andere bestaande functies. Ook worden sommige functies samengevoegd.

Google: de standaard zoekmachine van Firefox
Google en Mozilla Firefox zijn overeengekomen dat Google nog minstens drie jaar de standaard zoekmachine van de webbrowser zal blijven. Google heeft daar maar liefst 400 miljard euro voor over.

Voeg titels toe aan TikTok thumbnails
De thumbnails in een TikTok overzicht kunnen nu voorzien worden van tekst. Hiermee kun je op een snelle manier duidelijk maken aan volgers waar content over gaat.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws!

Check volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?

Standaard thumbnail voor de blog
Thom Treurniet Teach Digital
Over de auteur

Thom Treurniet

Ik ben Thom, Online Marketeer en Content Editor SEO/SEA bij Teach Digital. Ik vind resultaatgerichtheid erg belangrijk. Daarom vind ik de werkwijze van Teach Digital perfect bij mij passen! Ik hou van uitdagingen en die zal ik dus ook altijd opzoeken.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.