Online Marketing Nieuws | Week 7 | 2023
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over een nieuwe updates van Instagram, Google en ChatGPT. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere LinkedIn en Twitter. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 13 februari: Wereldradiodag/Wereld Epilepsiedag
- 14 februari: Valentijnsdag
- 16 februari: SocialToday Event
- 17 februari: Doe Vriendelijk Dag
Microsoft introduceert de nieuwe Bing
De nieuwe Bing biedt betrouwbare. actuele resultaten en volledige antwoorden op je vragen met bronnen. De nieuwe Bing wordt omschreven als een onderzoeksassistent, persoonlijke planner en creatieve partner.
Met de AI-aangedreven functies van bing kun je:
- Gedetailleerde antwoorden op jouw complexe vragen krijgen.
- Een werkelijk antwoord krijgen. Bing bekijkt de zoekresultaten een geeft een samengevat antwoord.
- Inspiratie opdoen. Je kan Bing vragen om je te helpen bij het schrijven van verhalen of mee te denken voor ideeën.
In de chatfunctie kun je jouw vragen verfijnen. Test hier de nieuwe Bing uit.
Google komt met nieuwe podcast functie
Volgens Techcrunch heeft Google bevestigd op 13 februari te stoppen met het laten zien van afspeelbare podcast carrousels bij de zoekresultaten. Als gevolg hiervan zullen je resultaten in Google Podcast Manager dalen naar nul.
De bestaande podcast functies worden geleidelijk vervangen door een nieuwe functie, What to Podcast. Deze functie is momenteel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. Google stopt met afspeelbare podcasts om ruimte te kunnen maken voor de nieuwe functies.
Google komt met verschillende nieuwe AI-functies
Google laat AI-functies zien voor Google Translate en Maps. In Translate wordt er nu context gegeven aan woorden met meer dan één betekenis. Deze functie is alleen nog beschikbaar in het Engels, Duits, Frans, Japans en Spaans.
De eerder aangekondigde immersive view-functie in Maps is inmiddels beschikbaar op bepaalde locatie, waaronder Londen, Los Angeles, New York, San Francisco en Tokio. Met deze functie kun je van bovenaf verschillende plaatsen in 3D zien.
Gebruikers in diezelfde steden kunnen nu ook gebruik maken van Search in Live View in Maps. Maps zal ook meer informatie bieden voor mensen met elektrische voertuigen. Zo zal Maps locaties van laadstations laten zien op basis van het huidige laadniveau, de hoeveelheid verkeer en je verwachte batterijverbruik.
Google zal geen AI-inhoud automatisch weren uit de zoekresultaten
Het team van Google Search laat in een blogpost weten niet automatisch AI gecreëerde artikelen te verbannen uit de zoekresultaten. Google zegt dat artikelen, zowel AI-artikelen als door de mens geschreven artikelen, E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) moeten bevatten.
Nostr introduceert Damus
Nostr heeft zijn eerste app, Damus, gelanceerd. Nostr is een protocol wat inhoud dat er geen bedrijf, CEO of bestuur is. Nostr bestaat uit ontwikkelaars die bijdragen aan een open source-protocol.
Damus is de eerste app waarvoor je geen server, technische kennis of account voor hoeft te hebben. Je hebt alleen een openbare sleutel of pubkey nodig om je te identificeren. Niemand is de baas maar iedereen kan het gebruiken. Damus wordt ook wel het alternatief voor Twitter genoemd.
Google Optimize binnenkort niet meer beschikbaar
Vanaf 30 september 2023 zijn Google Optimize en Google Optimize 360 niet meer beschikbaar. In de komende weken wordt er een nieuwe manier aangekondigd om bedrijven op grote schaal experimenten te laten uitvoeren.
Google Analytics 4 komt eraan
Vanaf 1 juli 2023 verwerken de standaard property’s van Universal Analytics geen gegevens meer. Google raadt je aan om over te stappen op Google Analytics 4 (GA4) om de historische gegevens te maximaliseren en te zorgen dan GA4 aan je specifieke behoefte voldoet.
Voor klanten die geen GA4-property instellen, configureert Google vanaf maart een property met instellingen die aansluiten op de Universal Analytics-property. Voor de klanten met website die zijn getagd met gtag.js of analytics.js wordt een gekoppelde sitetag gemaakt om verkeer naar de nieuwe GA4-property te sturen. Kijk hier voor meer informatie.
Wil jij zelf meer halen uit jouw Google Analytics? Volg dan onze Google Analytics training. Zo leer jij zelf wat er allemaal mogelijk is met Google Analytics 4.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.