Notice: Undefined property: WP_Error::$slug in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-post.php on line 37
Notice: Undefined property: WP_Error::$name in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-post.php on line 37
E-mailmarketing in coronatijd: Wat zegt de data
E-mailmarketing is allang geen onderschoven kindje meer binnen het hedendaagse marketinglandschap. Juist in de afgelopen corona-tijd wordt e-mail als essentieel marketinginstrument naar voren gehaald. De onderliggende boodschap is ‘blijf met elkaar in gesprek’. Nu het afloop van de covid19 dichtbij lijkt te zijn, denken we graag na over wat deze crisis ons geleerd heeft op het gebied van e-mailmarketing.
Les 1. Er zijn meer e-mails verstuurd dan voorheen
Er zijn tal van redenen te bedenken waarom er meer gedaan werd met e-mailmarketing gedurende corona. De belangrijkste reden is ‘dat we thuis zaten in lockdown waardoor we niet restaurants, horeca en andere winkels konden gaan‘. Al deze winkels die we regulier bezochten moesten inventief bezig zijn om in gesprek te blijven met hun consumenten. Offline werd hierdoor nog meer vervangen door online. Een percentage van de kleine, fysieke ondernemers gingen dan ook een webwinkel beheren. Dat e-commerce ‘happening’ was tijdens de crisis moge dan ook uit de cijfers blijken: Het aantal orders dat online plaatsvond groeide met maar liefst 175 procent. Kort gezegd, door de snelle verwisseling van offline naar online vond er een absolute groei in e-mailmarketing plaats.
Les 2. De e-mails worden meer gelezen dan voorheen
Met meer verzonden berichten zou je verwachten dat de performance (met key metrics zoals de openingsratio) zou verminderen, maar volgens onderzoek is de performance van e-mailmarketing juist gegroeid. De logische verklaring kan gezocht worden in dat de winkels waar klanten normaal hun boodschappen deden nu e-mailmarketing gebruikten om de relatie met de klant overeind te houden. Door regelmatig iets van zich te laten horen hoopten ze in de gedachten te blijven van hun klanten. En mensen snakken naar verbinding, zekerheid en beleving. Juist tijdens corona!
De menselijke kant wordt ook door Acoustic aangehaald als de reden van de hoge performance van e-mailmarketing gedurende corona. Mensen willen weten hoe corona hun leven beïnvloedt en kijken daarvoor naar de bedrijven waar ze mee te maken hebben. Daarbij maakt het niet uit of het om een kleine of een grote bedrijf gaat.
Meer weten over e-mailmarketing?
Wil je meer weten over e-mailmarketing? Na onze opleiding ben jij in staat om succesvol met e-mailmarketing aan de slag te gaan. Met onze opleiding doe je een waardevolle investering voor de lange termijn. De krachtige mix van online en offline coaching realiseert een zo hoog mogelijk leerrendement. Op deze manier haal je alles er uit wat er in zit!