4 april 2022
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 14 | 2022

online marketing nieuws week 14

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over een nieuwe updates van Google. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Microsoft en Google. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 4 april: Wereld zwerfdieren dag, Internationale dag tegen Landmijnen, Museumweek [4-10 apr]
  • 5 april: Karamel dag, Read a roadmap day, Start examens vmbo [5-23 apr], Nationale Buitenlesdag
  • 6 april: Wereld tafeltennis dag, Internationale Sportdag, Stoepkrijt dag
  • 7 april: Wereldgezondheidsdag, New Beer’s Eve, Internationale dag van de bever, UEFA Europa League kwart finale, Wandel naar je werk dag, Girlsday
  • 8 april: Wereld Roma dag, Internationale Dag van de Geleidehond
  • 9 april: Name yourself day, Internationale dag van de Unicorn, Dag van de Finse Taal, Toeversie Amstel Gold Race
  • 10 april: Palmzondag, Amstel Gold Race

Google gaat door met test voor uitbreidbare tab bij de zoekresultaten 

Google begon met deze test in augustus van 2021, en is uitgebreid in november 2021. Op het moment voert Google weer een nieuwe test uit met deze functie. Met deze nieuwe tab kan je meer informatie zien bij de zoekresultaten, zoals subcategorieën op een website. Meer weten over hoe deze functie eruit ziet en hoe het er voor staat met testen? Check dan hier de link. 

Boost je SEO met behulp van Microsoft Clarity en AIOSEO

User behavior analysis is cruciaal om te weten wat gebruikers doen op je website. Op deze manier leer je wat werkt op je site, wat mensen frustreert en wat de algemene ervaring is. Vanaf nu is het mogelijk om Microsoft Clarity gebruiken binnen de AIOSEO plugin (één van de meest populaire WordPress SEO toolkits. Met de combinatie van Clarity en AIOSEO genereer je data en kun je deze vervolgens makkelijk die data gebruiken binnen WordPress. Ben je benieuwd geworden naar deze combinatie en de voordelen? Check dan hier de link. 

Boost je SEO met behulp van Microsoft Clarity en AIOSEO

Nederlanders besteden 3,8 miljard euro aan e-learning

In 2021 volgden 3,6 miljoen Nederlanders een online opleiding. Gemiddeld komt dit neer op zo’n duizend euro per persoon dat wordt besteed aan e-learning. 54% van deze opleidingen wordt bekostigd door de werkgever; een percentage dat hoger ligt dan de voorgaande meting. Het onderzoek is verricht onder ruim drieduizend Nederlanders. Meer weten over de statistieken over e-learning? Klink dan hier de link om alle informatie te lezen.

Google komt met performance badges voor verkopers en meer prijs inzichten voor eCommerce merken

Deze nieuwe tools voor eCommerce merken bestaan onder andere uit een nieuw beoordelingssysteem voor online shopervaringen en meer inzichten in product trends. Het nieuwe beoordelingssysteem, het Shopping Experience Scorecard programma, geeft shoppers meer inzicht in de prestaties van verkopers gebaseerd op voorgaande ervaringen. Daarnaast heeft Google ook nieuwe metrics toegevoegd voor verkopers, zoals productprijs inzichten zodat je je producten competitief kunt prijzen. Meer lezen over deze nieuwe eCommerce tools? Check dan hier de link.

Google komt met performance badges voor verkopers en meer prijs inzichten voor eCommerce merken

Het toevoegen van context aan gestructureerde data issues in Search Console

Sinds vorige week gaat Google meer context in de error rapporten toevoegen in Search Console. Door meer gedetailleerde feedback te geven bij een error, wordt het makkelijker om de fouten in je gestructureerde data te spotten. Deze verandering heeft geen effect op hoe Search Console errors ontdekt, maar is simpelweg een verandering in de issue naam. Check hier de link om Google’s statement hierover te lezen.

Google test nieuwe zoekresultaten pagina zonder omlijning

Google voert weer allerlei tests uit, zo ook met de omlijning van de zoekresultaten. De test is niet bij iedereen te zien. Check hier de link om te zien hoe de zoekresultaten pagina eruit ziet zonder omlijning.

Google test nieuwe zoekresultaten pagina zonder omlijning

Google AdSense introduceert gerelateerd zoeken voor content pagina’s

Met deze nieuwe functie kunnen publishers meer nuttige zoek ervaringen op hun websites bieden. Zo kunnen gebruikers zoektermen zien die gerelateerd zijn aan de pagina’s die ze bezoeken. Als gebruikers op zo’n zoekterm klikken worden ze naar een zoekresultaten pagina geleid waar ze andere relevante topics kunnen zien, zoals zoekadvertenties. Publishers kunnen zo site engagement en hun omzet vergroten. Klik hier op de link om meer over deze nieuwe functie te leren.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.