25 april 2022
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 17 | 2022

online marketing nieuws week 17

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van Spotify, Instagram, DuckDuckGo en Google. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Instagram, Google, Snapchat en TikTok. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 25 april: Internationale dag van het bewustzijn van oudervervreemding, Wereld Malariadag, Wereld Pinguin dag
  • 26 april: Alien dag, Werelddag van de Intellectuele Eigendom
  • 27 april: Koningsdag 
  • 28 april: Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk, Internationale dag van de geleidehond, UEFA Europa League halve finale
  • 29 april: Internationale dag van de Dans, Wereld Wensdag, Dag van de rits
  • 30 april: Internationale Jazzdag, Dag van de eerlijkheid
  • 1 mei: Dag van de arbeid, No pants day

Interactieve Add-Ons in TikTok advertenties

TikTok maakt een aantal nieuwe functies beschikbaar voor je advertenties. De nieuwe functie heet Add-Ons. Door deze Add-Ons toe te voegen aan je advertenties kun je de advertenties interactiever maken.

Je hebt de mogelijkheid om de volgende Add-Ons te gebruiken in je advertenties:

  • Display Card: Om berichten visueel te markeren of aanbiedingen te delen;
  • Gift Code Sticker: Om een kortingscode te delen;
  • Voting Sticker: Voor het houden van een poll of quiz, of om feedback te verzamelen;
  • Countdown Sticker: Voor het aftellen naar een ingesteld moment;
  • Pop-out Showcase: Breng een specifiek product onder de aandacht [Premium];
  • Gesture: Laat kijkers een bepaalde handeling uitvoeren om een klikbare Display Card te tonen (bijvoorbeeld naar een bepaalde richting swipen) [Premium];
  • Super Like 2.0: Toon opvallende pictogrammen nadat gebruikers je bericht leuk vinden [Premium].

Bekijk hier de aankondiging van TikTok.

Problemen met realtime statistieken in Universal Analytics worden niet opgelost

Sinds enkele weken melden gebruikers van Universal Analytics dat zij problemen ervaren met de realtime statistieken. De bezoekersaantallen zouden ongebruikelijke pieken en dalen laten zien. 

Google heeft aangegeven op de hoogte te zijn van dit probleem, maar gaat het niet oplossen. Google raadt aan om Google Analytics 4 te gebruiken, gezien deze een verbeterd realtime rapport bevat die dit probleem niet heeft.  

Algoritme update van Instagram: meer focus op originele content

Adam Mosseri, Head of Instagram, heeft in een video aangekondigd dat er een update komt van het Instagram-algoritme. Er komt meer focus op originele content. Nieuwe content krijgt de voorkeur boven content die opnieuw gepost wordt of gekopieerd wordt van een ander account.

Nieuwe manier van adverteren in Instagram Reels

Instagram werkt aan een nieuwe optie om te adverteren in Instagram Reels. Videomakers kunnen zich aanmelden om advertenties in hun video te laten verschijnen. Merken en bedrijven kunnen in aanmerking komende video’s bekijken en advertenties toevoegen in de video. 

De update is gevonden in de code van Instagram door app-onderzoeker Alessandro Paluzzi en is nog niet officieel aangekondigd door Instagram zelf. 

Nieuwe manier van adverteren in Instagram Reels

Aantal Snapchat gebruikers groeit sneller dan concurrenten

Snapchat heeft de financiële resultaten gedeeld van het eerste kwartaal van 2022. Uit de resultaten blijkt dat het aantal gebruikers bij Snapchat sneller groeit dan bij bijvoorbeeld Meta en Twitter. 

Het aantal dagelijkse actieve gebruikers groeide naar 332 miljoen. Wel maakt Snapchat zich enigszins zorgen over haar inkomsten. Het bedrijf was op weg naar een omzetstijging van 44% ten opzichte van Q1 van 2021, maar merkte dat veel adverteerders hun campagnes pauzeerde na de Russische invasie in Oekraïne. 

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.