3 juli 2023
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 27 | 2023

Online marketing nieuws week 27

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van Meta, Google Analytics 4 en Google Ads. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Chat GPT, LinkedIn en Google en YouTube. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 3 juli: Internationale Plastic Zakjes-vrije Dag, Blijf uit de zon Dag, Start Wimbledon
  • 4 juli: independence Day
  • 5 juli: Bikinidag, Dag van de workaholics
  • 6 juli: Internationale kusdag/Fried Chicken Dag
  • 7 juli: Dag van het Sprookje (NL)/Internationale Dag van de Chocolade/ Werelddag van Vergeving/ Begin van North Sea Jazz Festival (NL)

Twitter laat abonnees nu tweets van 25.000 tekens plaatsen

Sinds Elon Musk Twitter heeft overgenomen, heeft het platform de grenzen van de inhoud die je via één tweet kunt posten steeds verder uitgebreid. In zijn laatste zet heeft het bedrijf het aantal tekens voor een tweet verhoogd naar 25.000 voor betalende gebruikers.

Naast het verhogen van de karakterlimiet voor tweets, heeft het sociale mediabedrijf ook Twitter Blue-abonnees toegestaan om langere video’s te uploaden. In december vorig jaar begon Twitter betaalde gebruikers toe te staan om video’s van 60 minuten in 1080p te uploaden. Vorige maand werd dit limiet verhoogd naar video’s van twee uur. In vergelijking met Twitter hebben concurrerende platforms zoals Mastodon (500 tekens) en Bluesky (300 tekens) veel lagere limieten per post.

OpenAI’s ChatGPT-app kan nu op het web zoeken

ChatGPT op mobiel kan nu op het web surfen. Maar alleen via Bing. Vandaag kondigde OpenAI aan dat abonnees van ChatGPT Plus, de premium versie van de AI-gestuurde chatbot van het bedrijf, gebruik kunnen maken van een nieuwe functie op de ChatGPT-app genaamd Browsing om ChatGPT te laten zoeken op Bing naar antwoorden op vragen.

OpenAI's ChatGPT-app kan nu op het web zoeken

OpenAI zegt dat Browsing vooral handig is voor zoekopdrachten met betrekking tot actuele gebeurtenissen en andere informatie die “verder reikt dan de oorspronkelijke trainingsgegevens van [ChatGPT]”. Als Browsing is uitgeschakeld, stopt de kennis van ChatGPT in 2021. Microsoft blijft ongetwijfeld de algoritmen van Bing aan de achterkant verbeteren. Maar het probleem met de nieuwe Browsing-functie van ChatGPT is dat wanneer Bing onvermijdelijk een fout maakt, gebruikers (nog) geen alternatieven hebben om uit te kiezen.

LinkedIn lanceert live test van generatieve AI-posts

Als het gaat om het plaatsen van berichten op LinkedIn, kan het zijn dat je over het algemeen wel weet wat je wilt zeggen, maar dat het een uitdaging en tijdrovend kan zijn om van een geweldig idee tot een volwaardige post te komen. Daarom is LinkedIn begonnen met het testen van een manier voor leden om generatieve AI rechtstreeks in de LinkedIn share box te gebruiken.

LinkedIn lanceert live test van generatieve AI-posts

Om te beginnen moet je minstens 30 woorden delen om te schetsen wat je wilt zeggen – dit zijn je eigen gedachten en perspectief en de kern van elke post. Daarna kun je de AI gebruiken om een eerste opzet te maken. Dit geeft je een sterke basis om te beoordelen, te bewerken en je eigen post te maken, allemaal voordat je op posten klikt.

YouTube lanceert Thumbnail A/B-tests in YouTube Studio

YouTube is begonnen met het live testen van een nieuw A/B-testproces voor Thumbnails, waarmee het eenvoudiger wordt om variaties van Thumbnail afbeeldingen te vergelijken om de prestaties van je content te maximaliseren.

YouTube lanceert Thumbnail A:B-tests in YouTube Studio

Met de nieuwe tool ‘Test en Vergelijk’, die beschikbaar is in je YouTube Studio-opties, kun je de prestaties van maximaal drie Thumbnails met elkaar vergelijken, zodat je zeker weet dat je de beste optie kiest om meer kijkers te trekken. YouTube zegt dat het van plan is om de komende maanden een bètaversie van de A/B-test optie voor Thumbnails uit te rollen naar ‘een paar duizend gebruikers’. Het team werkt eraan om de tool vanaf volgend jaar breder beschikbaar te maken.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.