Online Marketing Nieuws | Week 26 | 2023
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van TikTok, Google en Instagram. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Meta, Google Analytics 4 en Google Ads. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 26 juni: Internationale Dag ter Ondersteuning van Slachtoffers van Marteling, Internationale Dag tegen Drugsmisbruik en Illegale Handel.
- 27 juni: Dag van de Zonnebril, Internationale Dag van het Micro- en Kleinbedrijf.
- 28 juni: Internationale Body Piercing Day, Caps Lock Dag.
- 29 juni: Modderdag, Internationale Dag van de Tropen.
- 30 juni: Social Mediadag, Nationale Kappersdag.
- 1 juli: Keti Koti, Dag van de Komkommer
- 2 juli: Wereld Ufo Dag
Meta introduceert Voicebox
Meta introduceert Voicebox, een tool met generatieve AI voor spraak. Voicebox kan audio’s van hoge kwaliteit produceren en vooraf opgenomen audio bewerken terwijl de inhoud en stijl van de audio behouden blijven. Het model is meertalig en kan in zes talen spraak produceren.
Voicebox maakt een aantal taken mogelijk:
- In-context text-to-speech synthesis: met een audiofragment van twee seconden kan Voicebox de audiostijl aanpassen en deze gebruiken voor text-to-speech generation.
- Spraakbewerkingen en ruisonderdrukking: Voicebox kan een door ruis onderbroken deel van de spraak opnieuw creëren of verkeerd uitgesproken woorden vervangen zonder dat de hele spraak opnieuw hoeft te worden opgenomen.
- Overdracht van stijl naar andere talen: als je een voorbeeld van iemands spraak en een stuk tekst in het Engels, Spaans, Frans, Duits, Pools of Portugees hebt, kan Voicebox de tekst in al die talen voorlezen.
- Diverse spraakmonsters: Voicebox heeft geleerd van verschillende data en kan spraak genereren die representatiever is voor hoe mensen in de echte wereld in de zes eerder genoemde talen praten.
Google Analytics 4 voegt Google Ads Conversiekrediet toe aan selectiecriteria
Google Analytics 4 heeft aangekondigd dat je nu kan kiezen welke kanalen in aanmerking komen voor conversiekrediet voor webconversies die worden gedeeld met Google Ads. De kanalen die je kan kiezen:
- Google betaalde kanalen: alleen betaalde kanalen van Google Ads komen in aanmerking om conversiekrediet te ontvangen.
- Betaalde en organische kanalen: betaalde en organische kanalen komen in aanmerking voor conversiekrediet, maar alleen krediet dat is toegewezen aan Google Ads kanalen wordt weergegeven in je Google Ads account.
Google Ads brengt rapportage over winkelverkopen en biedingen naar Performance Max-campagnes
Met Store sales en biedingen die nu beschikbaar zijn voor Performance Max-campagnes, hebben adverteerders de mogelijkheid om nauwkeurig de totale verkoop te meten waar klanten het liefst winkelen en hun biedingen te optimaliseren voor inkomsten in de winkel.
Store sales is een online-naar-offline advertentie meetoplossing waarmee je kunt begrijpen hoeveel waarde je advertenties echt genereren voor aankopen in de winkel door je verkoopgegevens op een privacyveilige manier te gebruiken. Door transactiegegevens van je bedrijf te uploaden en te matchen, kun je zien hoe je advertenties zich vertalen naar offline aankopen.
De verbeterde mogelijkheden van Store sales ontsluiten rapportage- en optimalisatie functies voor je Performance Max-campagnes, zoals:
- Slimme biedt mogelijkheden die je Google-advertenties optimaliseren voor winkelverkoop conversies
- Holistische meting met ROAS-berekeningen (Return on Ad Expenditure) voor zowel online als offline conversies
- Afstemming van rapportage methodologie voor winkelbezoeken en winkelverkopen, zodat adverteerders inzicht krijgen in het percentage winkelbezoeken tot aankopen per campagne.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.