29 augustus 2022
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 35 | 2022

online marketing nieuws week 35

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van TikTok, Snapchat, Whatsapp en BeReal. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Tiktok, Google, Instagram en Twitter. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 29 augustus: Internationale Dag tegen Kernproeven
  • 2 september: Wereldkokosnootdag
  • 3 september: Internationale Dag van de Baard

Nieuwe Google ranking update: ‘’Helpful Content Update’’

Google heeft aangekondigd dat er een nieuwe algoritme update komt met de naam ‘’Helpful Content Update’’. Deze update wordt deze week uitgerold en heeft als doel om teksten te filteren die voornamelijk voor SEO doeleinden zijn geschreven en niet voor mensen.

Deze update heeft voor nu alleen betrekking tot Engels geschreven content, maar zal zich uitbreiden naar andere talen. Seroundtable zegt daarbij dat deze update net zo groot kan zijn als de Panda en Penguin updates.

Twitter voegt officieel podcast toe

Afgelopen week heeft Twitter bekend gemaakt dat Twitter podcast gaat integreren in hun platform. Deze update maakt deel van uit van de nieuwe ‘’Spaces’’ tab.

Twitter voegt officieel podcast toe

Met de redesign van Twitter krijgt de gebruiker ‘’Stations’’. In deze stations vindt de gebruiker verschillende content gebaseerd op één onderwerp, zoals nieuws, sport of muziek. De onderwerpen dat je ziet is gebaseerd op de accounts dat jij volgt. Bekijk dit artikel van Techcrunch voor meer informatie over de redesign en podcast.

Instagram kopieert Bereal

Eerst Snapchat met ‘’Stories’’, toen TikTok met ‘’Reels’’ en nu is BeReal aan de beurt met ‘’Candid Challenges’’. Achter de schermen is Instagram een nieuwe feature aan het ontwikkelen waarbij gebruikers elke dag op een ander tijdstip een notificatie om binnen twee minuten een foto up te loaden.

Instagram kopieert Bereal
Dit is precies het concept van BeReal. Volgens Emerce is deze feature nu nog in de ontwikkelfase.

Google Ads vervangt lokale Ads met Performance Max

Google heeft bekend gemaakt dat lokale campagnes automatisch vervangen wordt naar Performance Max. Dit proces is waarschijnlijk klaar in september.

Seroundtable zegt dat het verstandig is om lokale campagnes nu over te laten gaan naar Performance Max, zodat je goed voorbereid bent voor kerst.

TikTok introduceert Shopping Ads

Het is nu nog in de publieke testfase, maar TikTok brengt binnenkort drie versies uit van Shopping Ads, namelijk:

  • Video Shopping Ads (links in een video naar een webshop);
  • Catalogus Shopping Ads (links in de For You pagina naar een webshop);
  • Live Shopping Ads (links een ‘’live video – uitzending’’ naar een webshop).

Voor de verkopen bevat de Shopping Ads functie overzichten voor planning, inkoop en een resultatenmonitor. Volgens Emerce wordt Shopping Ads in het eind van 2022 uitgebracht.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.