Online Marketing Nieuws | Week 50 | 2021
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je onder andere over retailtrends van 2022 en vereiste 2FA op Facebook. Deze week komt Google weer met een paar lay-out updates en lees je over nieuws rondom LinkedIn, TikTok en Bing. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Deze week om op in te haken:
- 14 december: Dag van de Aap
- 15 december: Naturalisatiedag en Koninkrijksdag
- 17 december: Ugly Sweater Day
- 18 december: Internationale dag van de Migranten en Dag van de Arabische Taal
Bol.com troeft Amazon af op piek feestdagen
De Nederlandse consument ging afgelopen inkoopperiode vaker naar bol.com dan naar Amazon. De gemiddelde korting op Black Friday-deals, zo blijkt nu, lag rond de dertig procent. Dat zijn enkele inzichten die naar voren komen in Tweakers Pricewatch, een populaire vergelijkingssite voor voornamelijk elektronica. De cijfers laten zien dat bol.com qua marktaandeel uitloopt op Amazon. Vorig jaar was het verschil 0,24 procentpunt tussen de twee, maar dit jaar neemt bol.com de leiding over. In Nederland was het verschil 5,41 procentpunten en in België zelfs 7,33. Meer inzichten met betrekking tot Black Friday kun je vinden in dit artikel.
Google komt met nieuwe lay-out voor Top Stories in Google Search
De top stories sectie in Google Search ziet er inmiddels wat anders uit dan we gewend waren. De lay-out was namelijk aan vervanging toe, aldus Google. Zo worden nu bijvoorbeeld grote afbeeldingen afgewisseld met kleinere. Het bedrijf geeft aan het mensen altijd makkelijker te willen maken om de meest nuttige, relevante artikelen te vinden, zodat ze gebruikers kunnen helpen de wereld beter te begrijpen met artikelen die zij het belangrijkst vinden. Hieronder kun je zien hoe het er nu uitziet.
LinkedIn lanceert TikTok campagne samen met CareersTok
Dat LinkedIn ooit te vinden zou zijn op TikTok was misschien wel het laatste wat je had verwacht, maar toch heeft het grootste professionele netwerk platform een TikTok campagne opgezet. Dit is in samenwerking met CareersTok, wat bestaat uit een aantal online creators. Het doel van de campagne is om jonge mensen in het Verenigd Koninkrijk aan te moedigen om te starten met hun professionele carrière. De campagne, die de naam #TheTeammates heeft ontvangen, zal 6 maanden duren en zich richten op advies en gesprekken over inclusiviteit en ‘mental health’ op de werkplek. Meer weten? Alles over de campagne vind je hier!
Nieuwe lay-out voor voorgestelde video’s in Google Search
Niet alleen de top stories sectie in Google Search heeft een update gekregen, ook voorgestelde video’s worden nu anders weergegeven. Normaal gesproken was er een grote afbeelding met daaronder de tekst zichtbaar, maar dat is verleden tijd. Google heeft de afbeeldingen namelijk kleiner gemaakt waardoor de tekst er nu naast staat in plaats van eronder.
Schommelingen in uitgaven bij campagnes Google Ads
Google adverteerders die Target ROAS of Maximize Conversion Value gebruiken kunnen schommelingen in uitgaven hebben gemerkt op 2 december 2021. George Nguyen, editor voor Search Engine Land, zegt een abnormale toename in uitgaven te hebben gemerkt in 3 uur tijd. Nadat hij het had gecheckt bij een chat support agent van Google Ads was de conclusie dat het ging om een technisch probleem. Volgens een woordvoerder van Google was het probleem vrij snel opgelost en werkte alles al gauw weer zoals het hoort.
Ontdek of producten op voorraad zijn met Bing en Bing Local
Bing heeft onlangs aangekondigd dat je met Bing en Bing Local nu kunt ontdekken of producten op voorraad zijn, zodat je het online kunt kopen en het in de winkel op kunt halen. Naast voorraden kun je nu ook de locaties van winkels, openingstijden en reviews vinden. Deze mogelijkheden zijn niet zomaar een reminder voor klanten, maar echt nieuw aldus Microsoft Bing.
Onderzoek: algoritme LinkedIn toont 60% niet-relevante content
Er zijn zorgen over de kwaliteit van LinkedIn-leads en –feed: in blogs gaat het er namelijk regelmatig over dat LinkedIn meer op Facebook begint te lijken. Precies om deze reden besloot onderzoeker Jeroen Vinkesteijn onderzoek te doen naar wat er nou echt op je LinkedIn feed verschijnt. Hij analyseerde een maand lang dagelijks de ‘eerste’ 25 posts en verdeelde deze in 5 categorieën: promoted, onzinnige content, te persoonlijk, politiek en rest/relevant. Wat blijkt? Volgens zijn onderzoek is slechts 40% relevant voor lezers, hoewel de term relevantie wel enigszins subjectief is. Lees snel meer over zijn onderzoek als je benieuwd bent naar de details.
De 21 populairste zoektrends van 2021
Elk jaar analyseert het Search team van Google Trends de trends van over de hele wereld. Dit jaar laat Search bijvoorbeeld zien dat mensen zich voorbereidden op het einde van de quarantaine, maar was ook de zoekterm Gen Z erg populair. Daarnaast zijn aardig wat series en celebrities zoals Squid Game en Megan Fox voorbij gekomen. Benieuwd naar alle 21 trends? Ze staan allemaal voor je op een rijtje in dit artikel!
Twee Google Ads in lokale zoekresultaten
Google laat nu twee advertenties zien in de lokale zoekresultaten. Joy Hawkins, eigenaresse van Local Search Forum en Sterling Sky, zag dit voorbij komen toen ze zocht naar ‘lawn care near me’. Ze deelde een screenshot op Twitter waarbij te zien is dat twee advertenties zich bevinden boven de resultaten van de zoekopdracht. In de reacties van haar Tweet gaven vele anderen aan dat zij hetzelfde hadden opgemerkt.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.