Online strategie opzetten? Jullie kunnen het. Zelf.
Sleutel tot online succes
Met de komst van internet en social media komen veel traditionele media kanalen steeds meer op de achtergrond te staan. Online is belangrijk: het Digital 2019 rapport laat zien dat mensen dagelijks gemiddeld meer dan 6 uur online spenderen.
Doordat mensen steeds meer online zijn, is het belangrijk om hier als bedrijf ook op in te spelen. Wil je je bedrijf op de kaart zetten en succesvol worden, dan zul je ook, en misschien zelfs vooral, moeten investeren in online campagnes. Online marketing wordt nog steeds groter en biedt meer mogelijkheden dan ooit tevoren, zoals IAB Europe laat zien.
Marketing outsourcen
De online wereld is complex, met name als je net begint. Er zijn meerdere kanalen waar je op kunt inzetten, je moet je doelgroep targeten en je moet je campagnes instellen. Dit zijn slechts een paar onderdelen van het werk van een online marketeer.
Het kost ontzettend veel tijd om alles wat online marketing betreft te leren en vervolgens alle ballen hoog te houden. Tijd en kennis zijn dus essentieel om een goede online marketingstrategie voor je bedrijf op te zetten.
Uit een rapport van NewBase blijkt dat bedrijven er nog vaak voor kiezen om hun marketing uit te besteden. Dit doen ze omdat ze zelf niet over de benodigde vaardigheden beschikken, door een gebrek aan tijd en kennis. Het blijkt echter dat online marketing uitbesteden ook niet altijd als ideaal wordt ervaren: de kosten zijn hoger, lijntjes zijn een stuk minder kort en er is vaak weinig inzicht in wat het bureau precies doet.
Doe het zelf
Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om hun marketing te insourcen. Bedrijven huren dan geen externe bureaus meer in voor de uitvoering van hun marketing: ze gaan het zelf doen. Dit laat onderzoek van IAB Europe zien.
Dit is echter niet eenvoudig. Om een goede online marketingstrategie op te zetten en uit te voeren, heb je kennis en expertise nodig. Om die kennis op te doen en een expert te worden in online marketing moet je veel tijd investeren. Je moet leren hoe online marketing werkt, wat belangrijk is en hoe online marketing voor jouw bedrijf ingezet kan worden. Dit kost tijd, vooral omdat online marketing zo veelomvattend is.
Toch kiezen dus steeds meer bedrijven ervoor om de stap wel te zetten en hun online marketing zelf te gaan doen. Het zorgt voor kortere lijntjes, waardoor je sneller kunt schakelen. Je weet veel beter waar je bedrijf mee bezig is op het gebied van marketing. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, scheelt het vaak een hoop in kosten. Het kan dus op meerdere vlakken een goede beslissing zijn om je marketing zelf te gaan regelen.
Maar hoe dan?
Om dit voor elkaar te krijgen, heb je allereerst een gedegen online marketing plan nodig. Dit plan vormt de basis van je marketing en is bepalend voor de prioriteiten die je stelt en waar je je budget aan gaat besteden. Voor een goede uitvoering is het zaak dat er iemand verantwoordelijk is voor de strategie en de regie bewaakt.
Ook is het sterk aan te raden om een online marketing training te volgen. Alleen training is meestal niet genoeg: ook praktijkbegeleiding en feedback zijn essentieel. Zo word je bijgestuurd waar en wanneer nodig en kun je groeien in je marketing werkzaamheden. Hierin kan een online marketing specialist een hele belangrijke rol spelen.
Om vervolgens na te gaan of je marketing ook effectief is, moet je zorgen dat je cijfers meetbaar zijn en dat deze overzichtelijk worden weergegeven. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Databox of Klipfolio. Door hierin te investeren kun je nagaan of je activiteiten ook daadwerkelijk effect hebben.
Word een expert
De eerste stap zetten is vaak het moeilijkst. Als je besluit om je online marketing inderdaad zelf te gaan doen, waar begin je dan? Zoals eerder benoemd kun je veel baat hebben bij een traject waarin je e-learning volgt zodat je stap voor stap wegwijs wordt gemaakt in online marketing.
Op die manier vergaar je in korte tijd veel kennis over online marketing. Je leert hoe online marketing werkt, waar je moet beginnen en waar je op moet letten. Je krijgt handvatten die zorgen dat je zelf je online marketing kunt beheren en uitvoeren.
Teach Digital slaat een brug tussen online marketing bureaus en bedrijven die de stap willen zetten om hun online marketing intern te dragen. Hierdoor wordt de eerste stap een stuk minder moeilijk. Bij Teach Digital geloven we dat bedrijven succesvoller kunnen worden in een digitale wereld door online marketing toegankelijk te maken.
Jij kunt het namelijk ook leren! Dit gaat het beste door een combinatie van e-learning die praktisch, toegankelijk en actueel is, met daarnaast coaching van ervaren online marketeers. Gedurende het traject leer je veel over online marketing zodat je kennis opdoet. Het tempo kun je grotendeels zelf bepalen. Als je kennis vervolgens op orde is, weet je hoe online marketing werkt en ben je minder tijd kwijt aan de uitvoerende werkzaamheden.
De kennis die je opdoet, breng je bij het traject van Teach Digital vervolgens direct in de praktijk, onder begeleiding van een professional. Deze geeft je feedback en coacht je waar nodig. Deze coaching en feedback is een groot onderdeel van het traject, zodat je precies weet wat al goed gaat en waar je nog kunt leren.
Op basis van training en coaching kun je jezelf dus ontwikkelen tot volleerd online marketeer. Wil jij ook zelf controle hebben over je online marketing, direct inzicht hebben in je resultaten en korte lijntjes hebben waardoor je snel kunt schakelen? Kijk dan naar de mogelijkheden om je online marketing zelf te doen. Want ook jouw bedrijf kan online succesvol worden. En met de juiste training en begeleiding, kun je het zelf.
Meer weten over dit unieke coachingstraject?
Laat ons weten naar wie we onze leermethodiek mogen sturen en ontvang deze direct per mail, zodat je deze later nog eens rustig kunt doornemen.