Notice: Undefined variable: settings in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/templates/single/single-post.php on line 22

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/templates/single/single-post.php on line 22
Bedrijfsontwikkeling: Juist in moeilijke tijden | Teach Digital
15 april 2020
Online marketing

Bedrijfsontwikkeling: Juist in moeilijke tijden

Standaard thumbnail voor de blog

De groei van je bedrijf stagneert of het bedrijf staat in zijn geheel stil. Dit probleem komt vaker voor dan je denkt en kan meerdere oorzaken hebben, zowel externe als interne.

Externe oorzaken van stagnatie kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een (economische) crisis, brand, diefstal of schade vanwege veranderende weersomstandigheden, waardoor bijvoorbeeld wateroverlast ontstaat.

Maar stagnatie kan ook worden veroorzaakt door jouw bedrijfsvoering. Ben je bijvoorbeeld wel goed voorbereid op het constant veranderende, steeds digitale bedrijfsleven? Hoe afhankelijk ben jij van derden? En hoe flexibel kun jij omgaan met bedrijfsprocessen en de inzet van personeel?

In dit blogartikel geef ik je acties die je kunt ondernemen om meer flexibiliteit te creëren en weerbaarheid op te bouwen. Juist op momenten dat het tegenzit om wat voor reden dan ook, of wanneer jij met jouw bedrijf nieuwe stappen wilt zetten.

Bedrijfsontwikkeling, juist wanneer het minder gaat

Risicomanagement

Een belangrijke pijler binnen bedrijfsontwikkeling is risicomanagement. Iedere stap die je zet brengt namelijk risico’s met zich mee. Aan jou de taak om deze risico’s in kaart te brengen.

Wat is risicomanagement

Risico’s zijn aanwezig bij elke organisatie, binnen elke branche. Om adequaat te reageren kunnen reageren op risico’s pas je risicomanagement toe.

Met risicomanagement breng je, op gestructureerde wijze, risico’s in kaart en beoordeel je deze op basis van relevantie. Aan ieder risico verbind je maatregelen zodat je, mocht een dergelijke risicovolle situatie zich voordoen, je direct kunt reageren. Zo voorkom je eventuele ernstige gevolgen.

Risicomanagement is tegenwoordig een vast onderdeel binnen de bedrijfsvoering, ook omdat het voor sommige bedrijven verplicht is. Het draagt bij aan de flexibiliteit en weerbaarheid van de organisatie. Bijvoorbeeld ten tijde van crisis.

Waarom risicomanagement belangrijk is bij bedrijfsontwikkeling

Het is van groot belang om risicomanagement in te zetten omdat er soms gevaren op de loer liggen die kunnen worden voorkomen of beperkt met een adequaat risicobeleid. Hierbij kun je denken aan schade aangedaan door andere bedrijven, maar ook door bijvoorbeeld een crisis.

Door een goed risicobeleid kun je inspelen op risico’s en minimaliseer je de effecten ervan. Daarnaast biedt het je nieuwe kansen. Win-win, toch?

Nu lijkt risicomanagement alleen iets voor de ‘grote bedrijven’, maar ook als je eigenaar bent van een kleiner bedrijf (ZZP’er of MKB) kan het ontzettend relevant zijn om risico’s in kaart te brengen.

Want wat doe je bijvoorbeeld als jouw afnemer niet meer in staat is om naar je toe te komen? Of wat als je als leverancier zijnde geen orders meer krijgt omdat winkels dicht gaan? Dit zijn relevante vragen die je met behulp van risicomanagement kunt beantwoorden.

Risico's incalculeren

Risicomanagement is dus voor elk bedrijf belangrijk. Wil je hier zelf mee beginnen? Lees dan meer over risicomanagement en de stappen die je doorloopt op managementsite.nl.

Blijf jouw bedrijf ontwikkelen

Om in te spelen op risico’s is het belangrijk om jouw bedrijf te blijven ontwikkelen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat precies. In het restant van dit blogartikel bespreek ik acties die je bedrijfsontwikkeling kunnen stimuleren. Zou kun je inspelen op eventuele risico’s die je eerder in kaart hebt gebracht.

1. Ga creatief om met producten of diensten

Juist in moeilijke tijden is het goed om een plan B te hebben. Wat kan ik doen wanneer mijn klant niet meer afneemt? Of wat kan ik doen wanneer de vraag vanuit de markt afneemt? Ga creatief om met jouw product of dienst.

Speel in op actualiteiten

Een crisis laat je inzien hoe je producten op andere manieren kunnen inzetten. Zeer vindingrijk. Hieronder zie je hoe verschillende soorten bedrijven inspelen op het feit dat hun product of dienst om wat voor reden dan ook minder in trek is.

Door sluiting van horeca hebben veel restaurants tijdelijk geen klanten. Daarom kiest een groot aantal restaurants ervoor om hun maaltijden te bezorgen. Waar de keuze voor bezorgopties in veel gevallen beperkt is tot hamburgers, friet, sushi en pizza, bezorgen zelfs sommige sterrenrestaurants hun culinaire hoogstandjes nu bij mensen thuis.

Om onderwijs te blijven verzorgen in tijden van crisis, kiezen scholen ervoor hun lessen online te bieden. Scholen zijn creatief in hun online lessen: er worden lessen gegeven via Microsoft Teams, via Google Classroom en aan de hand van video’s op YouTube.

Veel mensen hebben het in tijd van crisis minder druk en hebben daardoor tijd om zich te verdiepen in nieuwe materie. Bedrijven spelen hierop in door online workshops aan te bieden. De onderwerpen van workshop zijn enorm divers: van scenarioschrijven tot veganistisch leren koken tot leren omgaan met Photoshop.

2. Focus op personeelsontwikkeling

Het is belangrijk om medewerkers van je bedrijf de mogelijkheid te geven zich te ontwikkelen. Dit is zowel van belang voor jou als werkgever als voor de medewerkers zelf. Vanuit HR-oogpunt zorgt personeelsontwikkeling er binnen het bedrijf voor dat personeel breder inzetbaar wordt en dat kwaliteit van producten en diensten verbetert, onder andere door hogere processnelheid en betere klantgerichtheid.

Daarnaast is personeelsontwikkeling ook goed voor de medewerker zelf. Zo kan zijn of haar takenpakket verbreed worden naar aanleiding van persoonlijke ontwikkeling en krijgt hij of zij meer uitdaging in het werk. Deze punten dragen ook weer bij aan de ontwikkeling van de organisatie: breder inzetbaar personeel dat meer uitdaging aan kan, zorgt ervoor dat jij als bedrijf je kunt ontwikkelen doordat je meer mogelijkheden hebt.

Bedrijfsontwikkeling: Coaching en Training door een Online Marketing coach

Wanneer het personeel van een bedrijf breed ontwikkeld is, kan het dus op meerdere vlakken worden ingezet. Dit zorgt ervoor dat je als bedrijf zelf wendbaarder bent. Doordat het personeel goed ontwikkeld is, kunnen medewerkers zich gemakkelijker aanpassen en op die manier meegaan in de koers van het bedrijf. Dit geldt vooral als het bedrijf, door eventuele risico’s, zich moet aanpassen aan huidige omstandigheden.

2.1 Persoonlijke training en coaching (ook op afstand)

De ontwikkeling van personeel wordt uiteraard het meest gestimuleerd door trainings- of coaching trajecten (dit kan ook op afstand). Online zijn er ontzettend veel bedrijven die jouw personeel kunnen trainen.

Wat een coaching echter uniek maakt is als de training, onder begeleiding van een coach, ook direct wordt toegepast in de praktijk. ‘Learning-on-the-job’ wordt dat genoemd. Dat is een win-win situatie voor zowel bedrijf als personeel: het personeel wordt getraind en kan dit meteen toepassen waardoor je direct effect van de training ervaart.

Momenteel zijn coaching trajecten rondom online marketing erg populair. Dat is vrij logisch aangezien het digitale werkveld steeds verder groeit. Normaal bestaan dit soort trajecten uit het opdoen van kennis. Daar blijft het dan ook bij. Cursisten sparren verder niet met coaches, waardoor opdrachten minimaal gecontroleerd worden. Ze kijken slechts mondjesmaat hoe de opgedane kennis voor het bedrijf waar ze werken relevant is en kunnen geen vragen stellen. Hierdoor heb je niet veel aan zo’n opleiding.

De E-learning van TeachDigital

Bij Teach Digital werken we wél met learning-on-the-job. Je hebt vaak te maken met langere processen, maar je leert naast je ‘gewone’ werk. Omdat je samen met een coach te werk gaat, doe je niet alleen kennis op, maar bespreek je ook praktijkopdrachten echt grondig. Na het afronden van het leertraject ben je dus ook echt in staat online marketing werkzaamheden uit te voeren.

3. Focus op contact met de huidige klant

Eigenlijk zou dit punt hier helemaal niet tussen moeten staan. Helaas is dit toch nodig: we zien namelijk genoeg bedrijven waar juist dit punt verkeerd gaat. Maar juist nu moet je in contact blijven met je huidige klanten. Zorg dat je onderdeel wordt van het team. Stuur mailings of neem persoonlijk contact op. Kijk wat jij kunt doen om de band met je klant te verbeteren.

3.1 Deel content en ideeën

Ten tijden van crisis ben jij niet de enige die zich in slecht weer bevindt. Je klant of de eindconsument heeft dit ook. Deel daarom content en ideeën over hoe zij de crisis kunnen ‘overleven’. Dit creëert niet alleen goodwill, maar hopelijk ook meer omzet/afzet voor jou.

4. Breid je aanbod uit

Om je bedrijf te ontwikkelen, kun je ook je aanbod verder uitbreiden. Door producten aan te bieden die in lijn zijn met je huidige aanbod of je huidige aanbod op een bepaalde manier aanvullen, kun je huidige klanten nog meer bieden en kun je daarnaast nieuwe klanten aantrekken.

Als communicatiebureau of online marketingbureau is het misschien niet zo makkelijk om je aanbod uit te breiden. Wat voor product zou je nu nog als extra kunnen aanbieden? Wanneer je in lastige tijden toch iets extra’s aan je klanten wilt aanbieden, kun je een e-learning aanbieden via Teach Digital. Door een partner te worden kun jij zelf de e-learning van Teach Digital aanbieden en daarmee je aanbod uitbreiden. Zo kun je ook van extra waarde zijn voor je huidige klanten, doordat zij meer kunnen leren.

Juist nu ontwikkelen

Hoewel het dus niet logisch klinkt om je in tijden van crisis als bedrijf te ontwikkelen, kan dit juist een logische stap zijn. Door ontwikkeling word je als bedrijf wendbaarder: je hebt meer mogelijkheden en je kunt meer bieden aan huidige en nieuwe klanten. Door je verder te ontwikkelen kun je slim inspelen op veranderende omstandigheden, waardoor je bedrijf zelfs sterker uit een crisis kan komen.

Ontwikkeling zorgt voor groei, wat in alle tijden belangrijk is. Maar vooral in moeilijke tijden zal een ontwikkeld bedrijf gemakkelijker zijn koersen aan kunnen passen. Dat is wat je wilt.

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-footer-cta.php on line 40
Standaard thumbnail voor de blog
Olav Wolters teach digital
Over de auteur

Olav Wolters

Ik ben Olav, mede-eigenaar bij Teach Digital en dagelijks verantwoordelijk voor het opzetten van nieuwe succesvolle samenwerkingen. Dit kan zijn met klanten, maar ook met nieuwe partners.

Samen met mijn vriendin Judith en hond Ted woon ik in Deventer. In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om te wielrennen of om met vrienden te genieten van een biertje in onze mooie binnenstad.

Online resultaat behalen is waar ik energie van krijg. Op 15-jarige leeftijd begon ik met het inzetten van online kanalen om geld te verdienen. Dit heeft mij nooit meer losgelaten en daarom ben ik erg trots dat we dagelijks ondernemers helpen om online marketing in te zetten met Teach Digital en onze partners.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.