Notice: Undefined variable: settings in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/templates/single/single-post.php on line 22

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/templates/single/single-post.php on line 22
Tips om je WordPress website te versnellen - Teach Digital
22 juli 2021

Notice: Undefined property: WP_Error::$slug in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-post.php on line 37

Notice: Undefined property: WP_Error::$name in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-post.php on line 37

Drie tips om je WordPress website te versnellen

Waarschijnlijk wist je al dat een snelle website beter converteert dan een langzame. Toch zijn er nog genoeg websites die qua snelheid geoptimaliseerd kunnen worden. Wij staan in dit blog stil bij drie tips om je website te versnellen. Lees je mee?

Het is belangrijk om de snelheid van je website en/of webshop te optimaliseren

De laadtijd van je website of webshop is erg belangrijk. Niet alleen voor de bezoekers die over het algemeen een lage tolerantie hebben richting langzaam ladende websites of webshops, maar ook voor de posities van jouw pagina’s binnen de organische zoekresultaten van zoekmachine’s zoals Google. Google beoordeelt websites vanuit het gedachtegoed dat deze gebruiksvriendelijk en doelgericht moeten zijn.

40%  van de mensen verlaat jouw website als de laadtijd langer duurt dan 3 seconden en nog eens 79% van de bezoekers die ontevreden zijn over de performance van de website, zegt minder geneigd te zijn opnieuw te kopen op de website.

Google ontwikkelingen 2021

Het Google algoritme is continu in ontwikkeling en natuurlijk zijn er het afgelopen jaar  ook weer zaken veranderd. Een grote verandering is dat er afgelopen maand (juni) een belangrijke update, genaamd ‘core web vitals‘, doorgevoerd is. Kort samengevat is Google websites sterker gaan beoordelen op basis van gebruikservaring factoren. Dit omvat factoren zoals de paginasnelheid, responsiviteit en de stabiliteit van content tijdens het laden.

Google beloofde aan website-eigenaren dat deze tot 26 juli 2021 de tijd hadden om hun website op basis van deze paramaters te verbeteren. Het resultaat? Sindsdien is ruim zeventig procent van de gebruikers zich sterker gaan bezighouden met Lighthouse, PageSpeed Insights en het Core Web Vitals-rapport van Search Sonsole, ter voorbereiding op de update.

Wij geven je drie snelle tips om de laadtijd van je website te verbeteren.

Tip 1: Creëer een solide basis door een goede webhoster te kiezen

Hoe snel jouw website geladen is heeft voor een groot deel te maken met hosting. Als je website draait op een server die traag reageert, dan heeft het weinig zin om te beginnen met het optimaliseren van je website. Een snelle website begint daarom bij snelle hosting.

Omdat wij ons onafhankelijk willen opstellen gaan wij geen namen van webhosters noemen. Wel kunnen wij aanraden om bij het selecteren van een goede webhoster beoordelingscriteria zoals snelheid, support en veiligheid te hanteren. Let er hierbij op dat goede webhosting niet duur hoeft te zijn, maar dat het je wel ‘duur’ kan komen te staan als de webhosting niet goed is. Dat hoef je trouwens niet eens te merken, vooral in de start-up fase van je bedrijf hoeft gemiste omzet niet merkbaar te zijn. Het is er immers niet. Alhoewel je dit in de statistieken wel kunt terugvinden, zoals bijvoorbeeld via Google Analytics. Heb je last van hoge bounce rates op je website dan kan dat wel eens komen door de lange laadtijd van je website.

Tip 2: Ga voor de ware grootte van afbeeldingen en comprimeer deze

Het internet staat vol met afbeeldingen en nog te vaak zijn deze afbeeldingen de oorzaak van een aanzienlijk deel van de laadtijd. Daarom adviseren we om de laadtijd van je website goed te testen en het formaat van onnodig grote afbeeldingen te verkleinen tot de ware grootte waarop je ze wil tonen op je website. Dit kan in bulk met een programma zoals Photoshop of met een gratis tool zoals B.I.R.M.E.

Sommige Content Management Systemen (CMS), zoals WordPress, verkleinen de afbeeldingen automatisch voor je door de afbeeldingen in verschillende formaten op te slaan. Vervolgens kan je in de mediabibliotheek de afbeelding nog verder verkleinen en schalen.

Naast het veranderen van het formaat van de afbeeldingen is er nog een optimalisatieslag mogelijk voor het verlagen van de laadtijd van je afbeeldingen, namelijk compressie. Hier moet je echter mee opletten. Een afbeelding die te zwaar gecomprimeerd wordt is van slechte kwaliteit en daarmee ‘pixelig’. Het is de bedoeling dat de afbeeldingen zo goed mogelijk worden ‘ingepakt‘ tot kleine pakketjes, zonder al te veel kwaliteit te verliezen. Zo bespaar je al snel enkele MB’s die anders geladen hadden moeten worden.

Tip 3: Laad content boven de vouw als eerste

Een factor die veel betrekking heeft op de gebruikerservaring is hoe snel de content boven de vouw geladen wordt. Content boven de vouw is inhoud die zichtbaar is zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Omdat Google zijn gebruikers een prettige ervaring wil aanbieden, wordt er veel waarde gestoken aan de snelheid waarmee deze content geladen wordt.

Hoe de content boven de vouw geladen wordt heeft alles te maken met de code waarmee de website opgebouwd is. Diegene die jouw website heeft gecodeerd kan jou hier hoogstwaarschijnlijk dan ook mee helpen.

Hulp nodig met het optimaliseren van jouw website?

Teach Digital is dé online marketing academy. Wij leren je alles over het behalen van succes met je website. Wil je meer weten? Neem dan snel contact met ons op.

Ben jij klaar voor de stap richting online marketing?


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/teachdigital/domains/teachdigital.nl/public_html/wp-content/themes/teachdigital/content/content-single-footer-cta.php on line 40
Standaard thumbnail voor de blog
Jelmer van der Linden, Teach Digital
Over de auteur

Jelmer van der Linden

Ik ben Jelmer, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.