Online Marketing Nieuws | Week 15 | 2024
Online Marketing Nieuws | Week 15 | 2024
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over de nieuwe updates van LinkedIn. Deze week zijn er nieuwe updates Meta en LinkedIn. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we de aankomende twee weken een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er de komende weken iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Komende weken om op in te haken:
- 8 april: Zonsverduistering
- 9 april: Dag van de Finse taal/ Suikerfeest/ National equal pay day
- 10 april: Dag van de Fietshelm
- 11 april: Wereld Parkinson Dag/ Kaasfondue Dag
- 12 april: Dag van de Ruimtevaart/ Dropdag
- 13 april: Wereld Scrabble Dag
- 14 april: Dag van de Goede Daad
- 15 april: De Nationale Klantcontact Week (NL, t/m 19 april)
- 16 april: Werelddag van de Stem
- 18 april: Secretaressedag
- 19 april: Knoflook Dag/Dag tegen Pesten (NL)/Bananendag
- 22 april: Dag van de aarde/Jelly Bean Dag
- 23 april: Dag van het Duitse Bier/ Wereldboekendag/ Dag van de Engelse Taal/ Verjaardag Spotify (2006)
- 25 april: Dag van de Pinguïn
- 26 april: Dag van de Geleidehond
- 27 april: Koningsdag/ Dag van de Dans
- 28 april: Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk
Meta voegt nieuwe targetingopties toe
Meta heeft onlangs een nieuwe targetingfunctie geïntroduceerd binnen haar Advantage+ Shopping-campagnes. Deze functie stelt je in staat om mensen te targeten die interesse hebben getoond in jouw producten of diensten, maar nog geen aankoop hebben verricht. Je kunt nu je targeting verfijnen door betrokken klanten te identificeren. Dit biedt een waardevolle mogelijkheid om jouw advertentiestrategie te optimaliseren.
Meta definieert ‘betrokken klanten’ als individuen die bekend zijn met jouw merk of interactie hebben gehad met jouw producten of diensten, zonder dat ze tot een aankoop zijn overgegaan. Dankzij deze nieuwe instelling is het mogelijk een specifieke audience samen te stellen uit deze groep, wat de deur opent naar effectievere re engagement-strategieën.
Verder kun je deze doelgroepen segmenteren in jouw Advantage-campagne rapportages. Hierdoor verkrijg je inzicht in de reacties van verschillende groepen op jouw advertenties. Dit inzicht is cruciaal om jouw communicatie te verbeteren en te begrijpen hoe je effectiever kunt inspelen op de interesse van deze potentiële klanten.
Het benutten van Advantage+ Shopping-campagnes is voor veel merken succesvol gebleken, met aanzienlijke verbeteringen in acquisitiekosten en rendement op advertentie-uitgaven. Met een gemiddelde verbetering van 17% in kosten per acquisitie en een toename van 32% in rendement, toont Meta’s onderzoek de potentie van deze aanpak. Het experimenteren met deze nieuwe targetingoptie kan waardevolle inzichten bieden en jouw campagnes nog effectiever maken. Je leest er hier alles over.
LinkedIn lanceert Connected TV en Live events
LinkedIn komt met iets nieuws: advertenties voor connected TV (CTV). Ze voegen ook een nieuwe manier toe om live-evenementen te promoten. Het doel? Marketeers helpen meer uit de groeiende videoconsumptie te halen, zowel binnen als buiten het platform.
Laten we beginnen met CTV-advertenties. LinkedIn werkt samen met videoaanbieders. Zo kunnen marketeers videocampagnes starten die thuis op de TV van hun doelgroep verschijnen.
Stel je voor: je lanceert een campagne en bereikt nu professionals op hun smart TV’s en streaming apparaten. Dat breidt je videopromoties uit, verder dan alleen de app. LinkedIn legt uit hoe het werkt. Vanuit de Campaign Manager start je makkelijk een CTV-campagne. Deze campagne kun je dan uitbreiden via hun netwerk van uitgevers, zoals Paramount, Roku, en Samsung Ads. Dit betekent dat je LinkedIn-promoties een TV-achtig bereik krijgen. Hoewel het bereik beperkt is afhankelijk van het type campagne en de aanbieder, is het een mooie kans om je bedrijf te promoten en je campagnes te verbreden.
Daarnaast introduceert LinkedIn Live Event Ads. Hiermee promoot je jouw aankomende LinkedIn-evenementen direct in de stream. De promoties voor live-evenementen helpen de zichtbaarheid van je uitzendingen te vergroten. Dit is belangrijk, want LinkedIn is nog niet zo goed in het uitlichten van live-sessies. LinkedIn merkt op dat het bekijken van evenementen in de app met 34% is gestegen. Maar veel evenementen krijgen weinig aandacht, tenzij je de juiste mensen en merken volgt. De promoties voor live-evenementen zijn dus een manier om meer kijkers voor je streams te krijgen. Dit kan een groot voordeel zijn voor wie live-sessies organiseert. LinkedIn werkt er hard aan om marketeers te ondersteunen bij de toenemende videoconsumptie. Ze ontwikkelen zelfs een nieuw videotabblad om de beste content te tonen.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.