Online Marketing Nieuws | Week 7 | 2024
Online Marketing Nieuws | Week 7 | 2024
Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
In de vorige blog las je alles over de nieuwe update van Meta. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit Meta, LinkedIn, Pinterest en Google. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.
Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Inhaakdata voor je content
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we de aankomende twee weken een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er de komende weken iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Komende weken om op in te haken:
- 13 februari: Radiodag
- 14 februari: Valentijnsdag/Verjaardag YouTube
- 15 februari: Doe Vriendelijk dag/Huishoudbeurs
- 18 februari: Drink Wijn Dag
- 20 februari: Kersentaart Dag
- 21 februari: Dag van de Moedertaal/Dag van de Toeristengids
- 22 februari: World Thinking Day/Margaritha dag
- 23 februari: Bananenbrood Dag
- 24 februari: Tortilla Dag/Werelddag van de Barkeeper
- 26 februari: Pistache Dag/Vertel een Sprookjedag
- 27 februari: Dag van de IJsbeer/Pokémon Dag
- 28 februari: Luizendag (NL)
- 29 februari:Schrikkeldag/Zeldzameziektendag/RSI Dag
- 1 maart: Wereldgebedsdag/Complimentendag
- 3 maart: Dag van het Gehoor/World Wildlife Day
Google transformeert Bard naar Gemini met Ultra 1.0 en lanceert premium AI-service
Google heeft Bard hernoemd naar Gemini en heeft een nieuw Ultra 1.0 model uitgebracht, samen met een mobiele app voor zowel iOS als Android. Gemini Advanced is ontworpen om uit te blinken in complexe taken, waaronder coderen, logisch redeneren en creatief werk.
Bovendien heeft Google een premium abonnementsdienst gelanceerd, Google One AI Premium, geprijsd op $19.99 per maand, die toegang biedt tot geavanceerde AI-functionaliteiten. De mobiele app van Gemini is momenteel beschikbaar op Android, met plannen voor uitbreiding naar meerdere talen en landen.
Pinterest versterkt advertentie-inkomsten met nieuwe Google-deal
Pinterest heeft een nieuwe advertentieovereenkomst met Google aangekondigd om de advertentie-inkomsten te verhogen. Dit volgt op een eerdere meerjarige deal met Amazon. Ondanks dat de Q4 2023 inkomsten onder de verwachtingen van analisten lagen, met een omzet van $981 miljoen en 12% groei op jaarbasis, en een stijging van de maandelijkse actieve gebruikers naar 498 miljoen (11% groei op jaarbasis), herstelde het aandeel zich na de aankondiging van de Google-deal door CEO Bill Ready. Deze samenwerking richt zich op het monetariseren van enkele nog niet gemonetariseerde internationale markten via Google’s Ad Manager.
De samenwerking tussen Google Ads en Pinterest biedt merken de kans om hun bereik te vergroten en een actieve, waardevolle consumentenbasis te betrekken. Dit kan leiden tot een hoger rendement op investeringen en meer conversies. De integratie laat advertenties via Google’s Ad Manager op Pinterest zien, waarbij gebruikers naar de website van de adverteerder worden geleid om aankopen te voltooien.
Meta wijzigt strategie: beperkt politieke content op Instagram en Threads
Meta streeft ernaar om van Threads, zijn nieuwe app, geen tweede Twitter te maken, gevuld met verhitte politieke debatten en de daaruit voortvloeiende toxiciteit. Het bedrijf kondigde aan politieke inhoud niet langer actief aan te bevelen op Instagram en Threads, vergelijkbaar met bestaand beleid op Facebook.
Dit beleid wordt uitgebreid naar Instagram en Reels voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen van 2024. Meta benadrukt dat veranderingen de aanbevelingsrol van Instagram betreffen, maar niet de inhoud van gevolgde accounts. Gebruikers kunnen politieke inhoud nog steeds in hun instellingen activeren.
LinkedIn vernieuwt met ‘Catch Up’ en AI-gestuurde berichten
LinkedIn introduceert een nieuwe tab genaamd “Catch Up” in de herontworpen My Network-sectie om gebruikers aan te moedigen meer te communiceren met hun connecties. Deze functie benadrukt updates zoals nieuwe banen, werk jubilea of vacatures van connecties. Er is ook een nieuwe tab “Grow” voor verzoeken om te verbinden en uitnodigingen. Daarnaast lanceert LinkedIn een AI-gestuurde berichtenfunctie voor premium gebruikers om het eerste bericht te helpen opstellen, zelfs als ze niet verbonden zijn, met behulp van data uit beide profielen.
Meta zet in op AI-detectie en labeling voor eerlijker mediagebruik
Meta ontwikkelt tools om AI-gegenereerde afbeeldingen op zijn platforms te detecteren en te labelen en test grote taalmodellen voor automatische inhoud moderator. Nick Clegg kondigde aan dat Meta inhoud gemarkeerd met “Imagined with AI” zal labelen. Op korte termijn vertrouwt Facebook op watermerken in bestanden en vraagt gebruikers om AI-gegenereerde media eerlijk te markeren.
Op lange termijn wil Meta classificatiesystemen gebruiken voor automatische detectie. Meta vereist dat gebruikers dit openbaar maken en kan straffen opleggen bij niet-naleving.
Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws
Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.