28 mei 2021

Indruk maken met interactieve e-mails

Vorige week schreven we er al over: het e-mailverkeer is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Als bedrijf is een belangrijke vraag dan ook ‘hoe val ik in de inbox van mijn contactpersoon‘? Wij leggen je graag uit hoe je dit doet door middel van interactieve e-mails.

Wat zijn interactieve e-mails?

Hoe getalenteerd de ontwerper of marketeer achter uw nieuwsbrief of transactionele (sales) e-mails ook is, e-mailmarketing blijft vaak nog erg statisch. Als u de doelstelling heeft om bij uw lezer op te vallen dan kunt u eens de optie van interactieve e-mails onderzoeken. Deze optie is interessant omdat u de lezer echt prikkelt om interactie aan te gaan met de content van uw e-mail. Wist u dat er in een doorsnee e-mail vaak slechts één interactiemoment gerealiseerd is, een voorbeeld hiervan is dat de lezer kan doorklikken naar uw webwinkel. De nieuwe mogelijkheden voor e-mailmarketing die geïntroduceerd worden met CSS(3) en HTML(5) bieden echter meer interactiviteit aan. Een voorbeeld daarvan is de kleur en/of maatselectie in de e-mail zelf. Wanneer de lezer het product via de e-mail in de winkelwagen plaatst, worden de preferenties aan de webshop doorgegeven. Als ondernemer had u het voordeel hiervan natuurlijk al ingezien, het scheelt een stap in de conversiefunnel. Dit brengt de consument één stap dichterbij de transactie.

E-mail markup type

Wat ook een relatief nieuwe techniek om e-mails interactief te maken is, is het toevoegen van speciale codes aan de e-mail. Op deze manier kan er buiten de inhoud van de e-mail acties doorgegeven worden aan de e-mailclient. Onder andere Gmail ondersteunt deze techniek, zo kan bijvoorbeeld dynamisch de status van de bestelling met de e-mail meegestuurd worden.

Niet elke e-mailclient ondersteunt deze techniek, maar vaak gaat het puur om aanvulling op de normale e-mail waardoor het geen problemen oplevert. Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat enkel de verouderde e-mailclients de e-mails verkeerd weergeven. E-mailclients, zoals je waarschijnlijk al had bedacht, die door de grootste meerderheid van de gebruikers niet meer wordt benut.

Maak interactie zo eenvoudig mogelijk

Bestaand onderzoek naar e-mails toont aan dat een lezer slechts enkele seconden aangeeft geeft aan een e-mail voordat deze besluit het verder te lezen of niet. Door interactiviteit toe te passen in de e-mail, neemt niet alleen de aandacht maar ook de engagement toe.

Hoe zit het met de ondersteuning van interactieve e-mails in e-mailclients?

Het creëren van interactieve e-mails kent zijn eigen obstakels. Naast het zodanig ontwikkelen van de e-mail dat het de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt, zijn er ook afdoende technische zaken die de aandacht vereist. Op Freshinbox vindt u een schema met Kinetic technische functies en welke e-mailclient dit schema gebruikt en welke niet.

De usability van de interactieve e-mails is afhankelijk van uw ontvangers en de devices die door hun worden benut. Is uw doelgroep iets ouder? Dan kan het een keuze zijn om geen interactieve e-mails te versturen. Wanneer uw doelgroep over het algemeen uit jongere mensen met de nieuwste gadgets bestaat dan kan het juist wel weer een slimme keuze zijn om te investeren in interactieve e-mails. Zoals altijd telt dat een fall-back optie (een standaard opmaak van de betreffende e-mail) aan te raden is zodat er hoe dan ook een juiste e-mail wordt geopend.

Conclusie

We hebben in dit artikel laten zien dat interactieve e-mails veel mogelijkheden aanbieden. Zo kan een interactieve e-mails worden voorzien van uitklapbare menu’s of diverse kleur-en vormselectie mogelijkheden. Daarnaast is de werking van interactieve e-mails vrij eenvoudig, maar dit is natuurlijk afhankelijk van wat u precies voor ogen heeft met de e-mail. E-mailmarketeer worden? Denk dan eens aan de opleidingsmogelijkheden bij Teach Digital.

Over de auteur

Jelmer van der Linden

Ik ben Jelmer, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.