7 augustus 2023
Online marketing nieuws

Online Marketing Nieuws | Week 32 | 2023

Online marketing nieuws week 32

Online Marketing Nieuws | Week 32 | 2023

Het is weer maandag. Hoog tijd voor het wekelijkse Online Marketing Nieuws! Onze online marketeers verzamelen iedere week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In de vorige blog las je alles over nieuwe updates van TikTok en Google. Deze week zijn er nieuwe updates vanuit onder andere Instagram, YouTube, Microsoft, Google Analytics en Meta. Uiteraard kun je ook weer rekenen op nieuwe inhaakdata voor jouw content.

Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!

Inhaakdata voor je content

Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter wordt. Bekijk hieronder of er deze week iets interessants tussen zit om op in te spelen. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!

Deze week om op in te haken:

  • 8 augustus: Internationale Kattendag 
  • 11 augustus: Zoon en Dochterdag 
  • 12 augustus: Internationale Dag van de Jeugd/Olifant en het middelste kind
  • 13 augustus: Linkshandigendag

Instagram-experimenteert met een reeks AI-elementen

Instagram is bezig met het ontwikkelen van een aantal interessante AI-tools voor reguliere gebruikers, die binnenkort naar IG-feeds komen:

Instagram-experimenteert met reeks AI-elementen​​

    1. Generatieve AI-sticker creatie → Een AI-stickertool voor je Instagram-berichten en -verhalen, waarmee je aangepaste afbeeldingen kunt maken op basis van tekst prompts.
    2. Visuele bewerkingstools waarmee je elementen van je uploads kunt verwijderen of vervangen → Het gaat hier om twee elementen: De eerste is ‘AI-brush’, waarmee je delen van je afbeelding kunt vervangen door generatieve AI te gebruiken om de gaten op te vullen. De andere is ‘Restyle’, waarmee je delen van een geüploade afbeelding opnieuw kunt maken door tekst prompts te gebruiken.
    3. AI chatbot → Net zoals de My AI-chatbot-tool van Snapchat , experimenteert Instagram ook met een nieuwe chatbot, maar dan in je DM’s. Wanneer je @ai in het chatveld typt, kan je vragen stellen over bijvoorbeeld plekken om te gaan eten of welke films er worden afgespeeld. 
    4. Bericht samenvatten → Heb je geen zin om je volledige DM’s te lezen? Deze AI-aangedreven tool zou jouw berichten voor je samenvatten, waardoor je tijd bespaart. Met meer interacties bij het overschakelen van IG naar DM’s , zou dat handig kunnen zijn. 

Je leest er hier allemaal over! 

Microsoft komt met code vrije conversies 

Microsoft heeft code vrije conversiedoelen mogelijk gemaakt voor alle Smart Campagnes wereldwijd.

Microsoft komt met code vrije conversies

In plaats van handmatig codefragmenten aan een website toe te voegen, kunnen marketeers nu eenvoudig de relevante knoppen selecteren en binnen enkele minuten gebruik maken van het bijhouden van conversies.

Tot nu toe moesten marketeers handmatig codefragmenten voor campagnes invoeren op websites, waardoor je al snel fouten kan maken. Codeloze conversies bieden een mogelijke oplossing voor dit probleem, aangezien een ooit tijdrovende taak nu met een paar klikken kan worden voltooid. Dit geeft marketeers nu met een paar klikken veel meer tijd, tijd die je nu beter elders kan besteden.

YouTube voegt meer TikTok-achtige opties toe 

Nu het gebruik van Shorts op YouTube stijgt, is het een grotere stap om TikTok rechtstreeks aan te pakken, met de toevoeging van een reeks nieuwe, TikTok- achtige functies voor Shorts die de twee platforms dichter bij elkaar brengen.

YouTube voegt TikTok-achtige opties toe

Als eerste voegt YouTube een nieuwe ‘Collab’-functie toe waarmee je een Short kunt opnemen in een side-by-side-indeling met andere YouTube- of Shorts-video’s.

Komt dit je bekend voor? 

Het is een exacte kopie van de ‘Duet’-functie van TikTok, die een populaire optie is geworden voor videomakers om te reageren op berichten van andere gebruikers.

Daarnaast komt YouTube ook met een nieuwe Q&A-sticker, waarmee videomakers directe reacties van kijkers binnen de Shorts-stream kunnen oproepen. Wat al gebruikt wordt binnen TikTok en Instagram. 

Meta komt met nieuwe chatbots

Meta lanceert een reeks AI-aangedreven chatbots die de gerichte advertentiemogelijkheden kunnen verbeteren.

Meta komt met nieuwe chatbots

De chatbots, die al in september zouden kunnen verschijnen, hebben naar verluidt de mogelijkheid om grote hoeveelheden gegevens over de interesses van gebruikers te verzamelen.

De verwachting is dat de nieuwe technologie ook de betrokkenheid op Meta’s platforms zal vergroten, aangezien de chatbots, die allemaal verschillende persoonlijkheden vertonen, menselijke gesprekken kunnen voeren met Meta’s 4 miljard gebruikers. 

Mark Zuckerberg zal naar verwachting volgende maand een update geven over de chatbot plannen van Meta. 

Google Analytics lanceert nieuw Audience-rapport

Google Analytics 4 heeft een nieuw Audience-rapport uitgerold.

Google Analytics lanceert nieuw Audience-rapport

Marketeers kunnen deze nieuwe functie gebruiken om hun meest betrokken en winstgevende doelgroepen te identificeren.

Het rapport bevat alle doelgroepen met ten minste één gebruiker in de opgegeven periode.

Meer weten? Hier lees je alles over de nieuwe functie binnen Google Analytics.

Blijf up-to-date dankzij het Online Marketing Nieuws

Check volgende week maandag gewoon weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.

Stijn Norden
Over de auteur

Stijn Norden

Ik ben Stijn, Online Marketeer bij Teach Digital. Hier houd ik me bezig met alle facetten rondom online marketing.
Olav Wolters teach digital
Olav Wolters

Opleidingsadvies nodig?

Wil jij je ontwikkelen in online marketing, maar weet je niet welke training de beste keuze is voor jou? Neem contact op met Olav.
Mail Olav
Teach Digital NRTO gecertificeerd Teach Digital is lid bij de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen. Het keurmerk staat voor erkenning van kwaliteit en professionaliteit. Dit betekent dat al onze trainingen van dehoogste kwaliteit zijn.